Anders Rivin i Kompetansebedriften AS opplever ulike holdninger til sikkerhet i bygg- og anleggsbransjen, som han mener skyldes kulturforskjeller.

Oppdager ulike holdninger til sikkerhet

Ulike holdninger til sikkerhetstiltak, kan skyldes kulturforskjeller hos arbeiderne i bygg- og anleggsbransjen, mener Anders Rivin i Kompetansebedriften AS.

– Det viktigste for oss, er å få de ansatte på en byggeplass til å forstå at man må ta vare på liv og helse, både for seg selv og andre, sier Anders Rivin til Byggeindustrien under Bygg Reis Deg på Lillestrøm.

Kompetansebedriftens AS sin viktigste oppgave, er ifølge Rivin å sørge for holdningsendringer der det trengs.

– I samarbeid med fallsikkerhet.no, hjelper vi både små og store selskaper med å gi dem nødvendig kunnskap for å kunne jobbe sikkert. Det er også viktig at de lærer seg nødvendige sikkerhetsferdigheter i praksis, sier Rivin.

– Riktige rutiner

Hovedsakelig holder Kompetansebedriften opplæringskurs for bygg- og anleggsbransjen, samt for industribedrifter og innen transportnæringen.

– De største utfordringene til de ansatte når det gjelder sikkerhet, er å lære seg riktige rutiner for hvordan de skal sikre seg. Valg av rett utstyr er et stikkord, og selvfølgelig er det viktig at utstyret brukes korrekt, sier Rivin.

– Holdningene viktigst

Han mener imidlertid at holdningene til å ville jobbe med god nok sikring er det viktigste.

– Man utsetter ofte ikke bare seg selv for fare hvis man slurver med sikkerheten, men også kolleger. Sånn sett er det ekstra viktig at arbeidsgiver legger stor vekt på dette, sier Rivin.

Firmaet hans har hatt oppdrag for en rekke større bygg- og anleggsbedrifter, som AF og Veidekke.

– Men alle kundene våre er viktige for oss, både små og store selskaper. En ulykke er en for mye, uansett hvor man jobber, sier Rivin.

Opplever motvilje

– Møter dere noen ganger motvilje til å bruke nødvendig sikkerhetsutstyr?

– Ja, det hender at vi opplever en kommentaren «dette er ikke nødvendig». Da presiserer vi at det er arbeidsgiverens plikt å sørge for at de ansatte følger sikkerhetsbestemmelsene, og vi informerer dem om hvilke konsekvenser det kan gi dersom regelverket ikke følges. Da føler vi at budskapet vårt når frem hos de ansvarlige, sier Rivin.