En mindre byggmester kan være like seriøs som de de største utbyggerne i Norge, mener bransjeaktør som reagerer på OBOS-sjefens utspill om seriøsitet i næringen. Illustrasjonsfoto: Arve Brekkhus

Provosert over OBOS-sjefens utspill: – Ingen grunn til å skremme boligkjøpere fra mindre aktører

OBOS retter opp byggefeil i 200-millionersklassen, og mener byggenæringen må bli flinkere til å fortelle boligkjøperne hvorfor de bør handle av solide utbyggere. Utspillet skaper reaksjoner i deler av næringen.

<p>Per Ottar Skaaret, som er både utbygger og eier et landskapsentreprenørfirma, er provosert over utspillet til OBOS-sjef Daniel K. Siraj. Foto: Privat</p>

– Det fremstår som veldig arrogant og provoserende. Det er ikke tvil om at OBOS er en av de aktørene som presser prisene mest hos sine entreprenører for selv å kunne skru prisene når de selger til kundene sine. De er dyktige, men det handler mest om profitt og det står i grell kontrast til den sosiale profilen som opprinnelig var tanken bak OBOS, sier Per Ottar Skaaret, som selv driver både utbyggerselskap og eier en større landskapsentreprenør i byggenæringen.

Han er en av flere som har tatt til kommentarfeltene etter at OBOS-sjef Daniel K. Siraj fortalte om hvordan OBOS hadde ryddet opp i store byggefeil på Fornebu og i Kværnerbyen.

Kostbare byggefeil

I Kværnerbyen i Oslo vil feil på 266 prefabrikkerte bad koste OBOS flere titalls millioner, mens Siraj selv anslår at OBOS har tatt en byggefeil-regning på opp mot 180 millioner kroner på Fornebu-prosjektene Hundsund Tun 4 og 5.

Siraj mener evnen til å rydde opp etter seg når det går galt, viser hvorfor det er viktig å handle av seriøse og solide boligutviklere.

– Akkurat som vi går på smeller av og til når vi velger feil leverandører, så gjør også vanlige folk det når de handler bolig fra useriøse utviklere. Vi er ikke perfekte på reklamasjonshåndtering, men når det er så utvetydig at man har gjort en feil, så må vi rydde opp for kundene våre, sa Siraj.

– Hva er en solid utbygger

Per Ottar Skaaret mener utspillet til Siraj provoserer.

– Hva er en solid utbygger? Underforstått sier han at de solide er OBOS, Selvaag Bolig og andre som har kapital nok til å legge ut 180 millioner når de gjør feil. Det er jeg grunnleggende uenig i. En god norsk byggmester som har problemer med inntjeningen sin, men som leverer god kvalitet, trenger ikke være en useriøs aktør. Det er ingen grunn til å skremme kunder fra å kjøpe bolig fra en mindre byggmester, og det er nettopp det jeg føler han gjør her, sier Skaaret.

Han mener så lenge boligutvikleren følger bustadoppføringslova og stiller påkrevde garantier, er det liten grunn for kunden å være bekymret.

– Jeg vil påstå at en mindre tradisjonell byggmester i mange tilfeller har større fokus på kvalitet enn hva en stor utbygger som OBOS har. De vil også være opptatt av å rydde opp etter seg, sier Skaaret.

River 266 baderomskabiner fra 2014

Også andre i bransjen reagerer i kommentarfeltet til Byggeindustrien, både på Facebook og på Bygg.no.

Bruken av baderomskabinene fra Italia trekkes frem som et eksempel på at OBOS velger profitt fremfor kvalitet.

– Synd – men dessverre ikke uvanlig at prefabrikkerte baderomskabiner har en kort levetid – ei heller går det an å rehabilitere dem, skrev daglig leder i entreprenørselskapet OBAS Entreprenør, Rune Karlsen i en kommentar.

Mercedes til prisen av en folkevogn

Daglig leder Rune Karlsen i OBAS Entreprenør.

Til Byggeindustrien utdyper han:

– Du får ikke kjøpt en ny Mercedes til prisen av en brukt folkevogn. Så enkelt er det. Jeg regner med at OBOS, som de andre store proffe aktørene, ønsker å kjøpe sine entrepriser til en lavest mulig pris for å kunne gi sine kunder igjen en lavest mulig pris. Da kommer man ofte i et skjæringspunkt mellom pris og kvalitet, sier Karlsen.

Han mener baderomskabiner i seg selv er å kompromisse med kvalitet.

– Personlig har jeg ikke sett noen baderomskabiner som har tilfredsstilt våre krav til kvalitet, så vi leverer kun plassbygde løsninger. Ja, du sparer litt på byggetid, men utfordringen er at de ikke lar seg rehabilitere. Jeg har tidligere også jobbet i forsikringsbransjen, og har sett i praksis hva vi har med å gjøre når disse kabinene ryker. I forsikring snakket vi om pris før og etter skade – den har nok sin gyldighet i slike sammenhenger også, mener Karlsen

OBOS-Siraj: Sjekk track record

Konsernsjef i OBOS Daniel K. Siraj har skapt reaksjoner i næringen med sitt utspill. Foto: Christian Aarhus

Konsernsjef i OBOS, Daniel K. Siraj, understreker at han ikke mener at alle små aktører er useriøse.

Men han mener  boligkjøpere må være oppmerksomme på mindre aktørers referanselister.

– Dersom den lille byggmesteren med en egenkapital på 500.000 kroner har bygd flere titalls leiligheter på kort tid og han tar ut alt av overskudd ut av bedriften, så ville jeg stilt spørsmålstegn ved det. Vi vet det er mange som har slitt med mindre useriøse aktører på jakt etter rask profitt som har gått konkurs, sier Siraj.

– Har bygd tusenvis av leiligheter med kabiner

Han understreker likevel at en mindre byggmester med lang fartstid og gode referanser, kan være et godt valg for boligkjøpere.

– Har byggmesteren 20 år bakgrunn i bransjen og gode referanser, så er det all grunn til å tro at han vil rydde opp etter seg om noe går galt også, sier Siraj.

– Dere får kritikk for å velge baderomskabiner fra Italia og at det er et tegn på at OBOS velger pris fremfor kvalitet, hva tenker du om det?

– Vi har bygd leiligheter med tusenvis av baderomskabiner over mange år, og det er første gang vi har støtt på dette problemet. I Kværnerbyen valgte vi en seriøs entreprenør som på kontraktstidspunktet hadde 300 millioner i egenkapital. Så gikk de likevel konkurs, og fulgte ikke opp feilene med baderommene. Det betyr ikke at valget av baderomskabiner var feil. Byggefeil skjer, og da må vi som den ansvarlige aktøren rydde opp, sier Siraj.

– Ikke dårligere kvalitet

Han mener det ikke er holdepunkter for å si at baderomskabiner har dårligere kvalitet enn plassbygde bad.

– Jeg er klar over at det finnes mange ulike synspunkter rundt kabiner, blant annet fordi de gir mindre valgmuligheter. Men at kvaliteten skal være dårligere, er for meg helt ukjent. Det å standardisere, er vesentlig del av det arbeidet vi må gjøre som bransje for å bli redusere kostnader og bli mer effektive. Et plassbygd bad er vesentlig dyrere enn et serieprodusert bad, sier Siraj.