Norsk vekst i Sverige

Opp gjennom årene har flere norske entreprenører prøvd lykken i utlandet - gjerne i nedgangstider på hjemmemarkedet. Ofte har dette skjedd med mildt sagt varierende hell. Men nå er det flere norske entreprenører som begynner å få sving på sakene i Sverige. 

Flere av de norske aktørene har over tid arbeidet målrettet for å bygge opp en virksomhet i nabolandet i øst. Sverige har et marked som er betydelig større enn vårt eget, og spesielt de siste par årene har de vært inne i en skikkelig høykonjunktur. Spesielt har boligmarkedet i de store byene vært brennhett. Dermed har det åpnet seg muligheter for norske entreprenører, og flere har lyktes godt og kommet inn med en rekke store og små kontrakter.

De svenske datterselskapene har dermed begynt å bli en betydelig del av totalomsetningen for flere av de norske entreprenørkonsernene. Her stiller Veidekke i en særklasse. De har bygget opp sine virksomheter over grensen gjennom flere år - og begynner å bli en stor aktør i det svenske markedet. I 2016 omsette de for over ni milliarder kroner i Sverige. Men det finnes også flere andre som nå begynner å vise muskler mot de svenske lokale aktørene, som AF Gruppen, BetonmastHæhre og Consto. Sistnevnte sikret seg nylig en boligkontakt med en verdi på hele to milliarder kroner – og da begynner det virkelig å bli volumer for den Nord-Norge-baserte entreprenøren på andre siden av grensen også.

Selv om utviklingen i Norge har vært og fortsatt ser bra ut, tyder mye på at stadig flere norske aktører ønsker å se utover landets grenser. Og selv om noen også har prøvd seg lenger unna, er det nabomarkedet Sverige som lokker mest – noe som også er fullt forståelig. Den svenske byggenæringen er markedet som ligger tettest oppimot det norske markedet. Mange av de samme aktørene jobber på begge sider av grensen – og selv om det finnes forskjeller når det gjelder måter å jobbe på – er det likevel liten tvil om at det er mer som forener enn skiller oss. Det innebærer at mange norske selskaper fortsatt også kommer til å ha et godt øye til det svenske markedet, og øke sin tilstedeværelse i Sverige, og da først og fremst i Stockholm, Göteborg og Malmö.