Illustrasjon: Plan Arkitekter / Statens vegvesen

Polsk stålentreprenør på konkursens rand – inne på flere norske bruprosjekt

Styret i den polske stålentreprenøren Vistal Gdynia leverte torsdag inn en konkursbegjæring til en domstol i Gdansk. Entreprenøren er inne på flere norske bruprosjekt.

Vistal er i gang med stålleveranser både til E6 Tana bru i Finnmark og er også inne på fv. 867/fv. 125 Bjarkøyforbindelsene i Troms.

28. september ba Vistal om konkursbeskyttelse, men kun en uke senere gikk leverte styret i selskapet inn en konkursbegjæring til en domstol i den polske byen Gdansk. Ifølge polske medier har Vistal ikke betalt ut lønn til de ansatte den siste tiden. Etter at konkursbegjæringen ble levert inn torsdag stupte aksjekursen med 20 prosent.

Stålentreprenøren har levert til norske bruprosjekt i flere år, og er nå inne på minst to prosjekt her til lands. Statens vegvesen har blitt orientert om situasjonen i Vistal av sine entreprenører.

– Det stemmer. Vi fikk opplyst på et byggemøte onsdag at det gjelder en underleverandør til Implenia/Norbridge. Entreprenøren jobber med å skaffe til veie alternative leverandører som skal sikre fremdrift og kvalitet, sier prosjektleder Hans-Arne Haugland i Statens vegvesen for fv. 867/fv. 125 Bjarkøyforbindelsene i Troms til Byggeindustrien.

Implenia vil ikke kommentere hva Vistals leveranser til prosjektet består i, men forteller at de er en leverandør til Norbridge.

På Tana bru vant HAK Entreprenør og Vistal kontrakten på 333 millioner kroner til å bygge Tana bru på E6. Daglig leder Ole Heggeli i HAK vet ikke så mye mer enn det som ligger ute av informasjon på nettet, og henviser til byggherren.

Prosjektleder Kaare Ramberg i Statens vegvesen fremstår derimot ikke særlig bekymret for kontraktspartnerens finansielle situasjon. Da Byggeindustrien var i kontakt med ham onsdag avfeide han at dette ville få noe å si for prosjektet, og heller ikke etter at konkursbegjæringen ble levert er han bekymret.

– Det er styret som har begjært bedriften konkurs, og foreløpig er ikke selskapet slått konkurs. Det er to vidt forskjellige ting. Det kan gå to, tre uker før saken kommer opp i retten og fastsetter om det blir konkurs eller ikke, sier han. Ramberg spekulerer i at konkursbegjæringen er et grep styret gjør for å ikke bli holdt personlig ansvarlig.

– Stålet er levert til Tana og klart for montering, og stål ligger klart til shipping i Polen. Dessuten er vi i rute, og har to år igjen til brua skal bli ferdigstilt, legger han til.

Polske Business Insider melder at selskapet fortsatt jobber med å finne en løsning på problemene, og at polsk lov gir et visst rom for å finne løsninger også etter at konkursbegjæringen er levert inn.