Nye Veiers kontraktstrategi vil kunne endre anleggsbransjen

Interimselskapet Nye Veier ble etablert 4. mai 2015, og de har allerede tildelt flere milliardjobber - og mange nye kommer fortløpende fremover. Nye Veiers måte å jobbe på, og deres kontraktstrategi, er innen enkelte områder med på å endre hvordan de store i anleggsbransjen jobber.

Tirsdag arrangerte Nye Veier et treff for å presentere sine kommende prosjekter for leverandørene i næringen. Og virksomhetene møtte frem i et stort antall – fra både inn- og utland.

Nye Veier gjennomfører sine utbygginger på en noe annen måte enn hva vi tradisjonelt er vant med i samferdselssektoren i Norge – med langt større grad av tidlig involvering, bruk av totalentrepriser, samspilljobbing og spesielt gjennom BVP-metoden (best value procurement). Gjennomgangen av kommende prosjekter viser at dette er et spor de vil fortsette med også i tiden fremover. De ønsker å legge et stort ansvar over på leverandørene. Dette innebærer blant annet at de valgte entreprenørene, med sine samarbeidspartnere, på flere parseller vil få ansvar for både reguleringsarbeid, design, gjennomføring samt drift og vedlikehold.

Dette har blitt godt tatt imot av næringens aktører (og da spesielt de store), og har på noen områder også endret måten hele anleggsbransjen tenker og opererer. Entreprenørene legger nå opp sitt anbudsarbeid på en annen måte enn tidligere. Større kontrakter, og graden av tidlig involvering, gjør at det må legges mye, og delvis ny kompetanse, inn i disse jobbene. Kontraktene er utformet på en annen måte enn det som har vært malen tidligere – der mer helhetlig utbygging, langsiktighet, nye samarbeidsformer – og ikke minst da tidligere involvering, har gjort noe med hele gjennomføringen av de store utbyggingene – og vil kunne påvirke anleggsbransjens vei videre, og hvordan kontraktene stadig utvikles.

Mange er nok derfor også lettet over at Nye Veier får fortsette sitt arbeid som planlagt, etter at det ble skapt noe uro rundt selskapets videre plass i norsk infrastrukturutbygging i forbindelse med den tilbakelagte valgkampen. Ved at dagens organisering får fortsette, kan planleggingen av kommende prosjekter fortsette som før – også de som ligger noe frem i tid.

De har allerede signert, og er i ferd med å signere, store kontrakter med AF Gruppen, BetonmastHæhre og Veidekke - og flere er på vei. En rekke prosjekter er nå under planlegging og flere av disse skal snart ut i markedet. Felles for alle disse – er at de er store i omfang, et stort ansvar legges over på leverandørene – og utbyggingen skal skje raskt.

Mange av prosjektene er allerede under full planlegging. Det er derfor slett ikke overraskende at interessen var stor for å delta på tirsdagens leverandørseminar. Dette er oppdrag mange ønsker å bli en del av – og seminaret trakk også en lang rekke internasjonale besøkende - og det var mange i salen som fikk simultanoversatt presentasjonene. Nye Veier har nå også åpnet opp for at konkurransene kan gjennomføres på engelsk, i tillegg til norsk, noe som vil gjøre det noe lettere for de internasjonale aktørene å levere anbud slik Nye Veier krever. Så langt har de norske selskapene dominert stort i Nye Veier-jobbene – men mye tyder på at de internasjonale aktørene begynner å lære seg hvordan Nye Veier ønsker å jobbe – og det er flere utenlandske selskaper som mer enn gjerne kunne tenke seg en bit av Nye Veier-porteføljen.

Det er mange i bransjen som følger utviklingen til den nye statlige utbyggeren tett – og ser frem til å følge selskapets vei videre. Det er liten tvil om at det stilles krav om muskler og størrelse om du skal regne på Nye Veier-jobbene. Dette er alle milliardkontrakter. Det er fortsatt bra med kapasitet blant flere av de store anleggsaktørene – og det er sterk konkurranse. Slik løpet legges opp, burde det også være mulighet for at dette bildet skal fortsette – men det er også slik at kontraktene blir mange innen hele samferdselssektoren. Så det at flere internasjonale også vil komme på banen og vinne kontrakter, er nokså sikkert. Vi skal i dette bildet også huske på at Statens vegvesen hele tiden vurderer sine kontraktstrategier – og den statlige etaten vil også komme med en rekke store prosjekter i tiden fremover. Dette inkluderer både OPS-jobber – samt bruk av andre kontraktsformer enn hva etaten tidligere har prioritert i stor grad. Mer bruk av totalentrepriser vil nødvendigvis også gi stadig større kontrakter.

Nå må vi huske på Nye Veier foreløpig ikke har overlevert sitt første prosjekt – og at de fortatt har mye å bevise. Men få kan motsi at de har fått en god start.