Adm. dir. Helge Aasen i Norfloor (t.v.) og adm. dir. Øyvind Krohn i Litex ser frem til fellessatsingen innen våtromsmarkedet.

Norfloor og Litex inngår strategisk samarbeid

Fra 1. september inngikk Norfloor og Litex en samarbeidsavtale som gjør Litex til offisiell leverandør av våtromsystemer til Norfloor-kjeden.

– Denne samarbeidsavtalen er et ledd i vår satsing inn mot proffmarkedet og medfører at vi får et enda bedre og bredere nedslagsfelt innen denne delen av markedet, sier en fornøyd adm. dir. Helge Aasen i Norfloor til Byggeindustrien.

– Dette er også en meget viktig strategisk avtale for oss i Litex. Avtalen medfører at våre produkter også blir tilgjengelig i flismarkedet. Vi har tidligere fokusert mest på byggevarehandelen og tømreren. Det har vært riktig for å bygge merkevaren - men markedet er i endring og prosjektmarkedet overtar i stadig større grad. Det tar vi nå konsekvensen av, og samarbeidsavtalen med Norfloor er et stort og viktig steg for oss, der vi går inn i en ny del av næringen, supplerer Øyvind Krohn, adm. dir. i Litex.

Stadig mer proffe

Norfloor, som ble etablert i 1979, er en stor aktør i det norske flismarkedet. Frem til 2012 var hoved-
delen av satsingen rettet inn mot privatmarkedet, men da Helge
Aasen kom inn i selskapet for fem år siden, endret han strategi og besluttet at det nå skulle fokuseres på prosjekt- og proffmarkedet.

– Vi har brukt noen år på å dreie virksomheten inn mot proffmarkedet, og bort fra et lavprissegment innen forbrukermarkedet. Nå begynner vi å komme dit jeg ønsker, noe som også viser seg på resultatene. Nå er hoveddelen av virksomheten rettet inn mot proffene, og det er der vi ønsker å være. Vi ser at utviklingen i Norge har ført til at gjør-det-selv-markedet blir stadig mindre. Vi ønsker å jobbe mot etablerte selskaper innen både nybyggings- og rehabiliteringsmarkedet, legger Aasen til.

Som en del av dette ønsker de å gå fra å være en leverandør av fliser og tilbehør, til å bli en systemleverandør. For å få til dette må de knytte til seg samarbeidspartnere innen denne sektoren, og nå går de sammen med Litex.

– Dette passer meget godt med hvordan vi ønsker å jobbe. Vi ønsker i likhet med Norfloor å øke satsingen inn mot proffmarkedet, ved å tilby helhetsløsninger. Våre systemer passer inn i dette segmentet, og ser frem til å utvikle oss sammen med Norfloor, forteller Krohn.

Flytter kompetanse ut til de utførende

Norfloor

Norfloor-kjeden ble etablert i 1979, og er en leverandør av fliser og tilhørende produkter. Hovedkontoret ligger i Oslo. De har 110 ansatte fordelt på 20 egeneide butikker, samt åtte franchisevirksomheter - og omsatte i 2016 for cirka 212 millioner kroner i de egeneide avdelingene.

Norfloor leverer til rundt 8-10.000 bad i året, og er dermed en betydelig aktør i Norge.

– Målet er at vi skal vokse ytterligere. Totalimporten av byggkeramikk til Norge var i 2016 på cirka 4,6 millioner kvadratmeter. Med denne nye alliansen med Litex og den tekniske godkjenning på vår felles løsning, ligger alt til rette for at vi skal ta ytterligere markedsandeler, mener Aasen.

Som en del av denne satsingen ønsker Norfloor å ytterligere styrke kompetansen i salgsapparatet sitt, slik at de skal viderebringe kunnskapen ut til det utførende leddet.

Litex

Er en produsent av membransystemer for våtrom. Selskapet er eid av Protan, og har 20 ansatte. Administrasjonen og fabrikken ligger i Sandefjord – og de omsatte i 2016 for cirka 45,5 millioner kroner. 

– Vi ser at suksessfaktoren fremover blir å sørge for god kompetanse ute hos håndverkerne rundt totalløsninger, sier Aasen.

Tre systemer

Litex sitt konsept bygger i hovedsak på tre systemer; platesystemer for vegg, banemembran for gulv, og deres nyeste løsning, membranduksystemet.

– Vi er i likhet med Norfloor opptatt av å levere systemer, og ikke enkeltstående produkter. Nå er vi blitt en mer komplett leverandør, og det vil fremover bli viktig for oss å tydeliggjøre hvilke systemer som skal brukes hvor. Sammen kan vi tilby både kompetansen og løsninger vi har stor tro på vil slå an i markedet, sier Krohn.