Foto: Marit Hommedal / SCANPIX

OPAK vant oppdrag for Bybanen Utbygging

Tidlig i august inngikk OPAK rammeavtale med Bybanen Utbygging på prosjekt- og byggeledertjenester til byggetrinn fire av Bybanen i Bergen.

Den første minikonkurransen i rammeavtalen er nå avholdt, og i konkurranse med åtte av de andre som har rammeavtale, var det OPAK som leverte det beste tilbudet.

Oppdraget omfatter byggeledelse for kryssing av jernbanen ved Fløen og byggeledelse for betongentreprisen i det underjordiske stoppet ved Haukeland sykehus.

- Vi er meget fornøyd med at vi vinner dette oppdraget, spesielt med tanke på at Bybanen Utbygging har vektet kompetanse og erfaring høyt, sier regionleder i OPAK Bergen, Lars Furheim i en pressemelding.

- Vi har lenge hatt som mål å få en ny rammeavtale med Bybanen Utbygging. De er en profesjonell byggherre som er tydelig på hva de vil. Oppdrag for Bybanen Utbygging er krevende, men spennende og utviklende både for våre involverte medarbeidere og OPAK Bergen. At vi nå får være med helt fra starten av i byggetrinn 4 er noe vi er stolte over, legger han til.

Traseen i byggetrinn 4 er cirka 10 kilometer lang og går fra Bergen sentrum via Haukeland Sykehus, Kronstad, Mindemyren og gjennom Løvstakken til Fyllingsdalen.

- Byggetrinn fire er det største og mest komplekse byggetrinnet til nå, sier prosjektleder Mona Løvås i Bybanen Utbygging. Hun er prosjektleder for delstrekket mellom sentrum og Kronstad.

- Områdene Fløen, Haukeland og Mindemyren er spesielt krevende. Kryssingen under jernbanen på Fløen vil kreve tett oppfølging og tett samarbeid med BaneNor. Stoppet på Haukeland har mange krevende grensesnitt mellom de ulike entreprisene. Vi var derfor opptatt av å få inn en byggeleder med solid og relevant erfaring til å følge opp disse arbeidene. Blant mange gode kandidater, var det tilslutt kandidaten fra OPAK som ble vurdert som den beste, legger Løvås til.

Oppdraget starter allerede nå i september og varer ut 2020.