Illustrasjon: Statens vegvesen

To dager om Ferjefri E39 på Teknologidagene 2017

Statens vegvesen arrangerer Teknologidagene i Trondheim for 14. gang. I år vies to hele dager til Norges største og mest ambisiøse samferdselsprosjekt noensinne - nemlig Ferjefri E39.

Stortinget har som langsiktig mål å bygge ut E39 mellom Kristiansand og Trondheim. Det ble bekreftet da ny Nasjonal transportplan (NTP) for 2018-2029 ble behandlet juni 2017.

Ferjefri E39 omfatter å utbedre vegene og å erstatte de sju ferjestrekningene på E39 med faste forbindelser mellom Kristiansand og Trondheim. For å få det til planlegges det nå hvordan alle ferjestrekningene kan erstattes av bruer og tunneler.

Internasjonal oppmerksomhet

- Prosjektet har fått enormt mye oppmerksomhet både i inn- og utland fordi en ferjefri strekning mellom Kristiandsand og Trondheim vil få stor betydning for Norge og Vestlandet. Når krysningene er løst vil vi halvere kjøretiden, sier prosjektleder Kjersti Kvalheim Dunham i en pressemelding.

- Byer og tettsteder knyttes sammen på nye måter, det oppstår nytt næringsgrunnlag, og ikke minst jobbes det frem innovative, miljøvennlige og høyteknologiske løsninger på krysninger av lange fjorder. Vi ser på mulighetene for ulike typer bruer og tunneler. Dette vekker oppmerksomhet og stor begeistring hos forskere og teknologer i både innland og utland, understreker hun.

23. oktober:forskningsresultater fra Ferjefri E39
På denne dagen presenteres resultater fra ulike forskningsprosjekter knyttet til prosjektet; innen samfunnsnytte og effekter på samfunnet ved å få en døgnåpen veg, nye kontraktsformer, miljøvennlige, trafikksikre og energieffektive løsninger:
-kontraktstrategier i Statens vegvesen og langs E39 spesielt
-nytt professorat om gjennomføringsmodeller ved NTNU, og resultater fra doktorgradene
- resultater fra vurderinger om samfunnsmessige konsekvenser ved å erstatte ferjer med fast forbindelse

24. oktober:E39 fagdag om fjordkrysninger i samarbeid med NVF (Nordiskt vägforum).

Denne dagen vil ha hovedfokus på fjordkrysningene, og av høydepunktene kan nevnes:
 * Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen forteller om hvordan teknologiutviklingen vil gjøre det mulig å få en sammenhengende E39.
* presentasjon av nye og innovative teknologiske konsepter ved alle de ulike brutypene
* Erfaringer fra alle de store bruprosjektene i Danmark gjennom de siste 20 år, og siste nytt om megaprosjektet Femern
* China’s $900 billion New Silk Road Informasjon om Kinesernes nye «silkevei» ved hjelp av ny infrastruktur mellom Kina og vestlige «naboer» i sentral-Asia, Midtøsten og Europa.

Les mer om arrangementet her