Bruprosjekter som vil sprenge grenser

En realisering av deler av Ferjefri E39 på Vestlandet rykker stadig nærmere - og vi får med jevne mellomrom sett glimt av flere mulige løsninger på kompliserte fjordkryssinger. 

Utbyggingen av Ferjefri E39 vil bli tidenes norske samferdselsprosjekt om det blir bygget ut som tidligere skissert. Strekningen fra Kristiansand i sør til Trondheim i nord, en avstand på cirka 1.100 kilometer, inneholder en rekke utfordringer – både med tanke på økonomi men ikke minst også innen ingeniørfaget. Det er rett og slett et enormt løft som ligger foran Statens vegvesen, rådgiverne og entreprenørene – fra både inn- og utland.

De største utfordringene ligger selvsagt i de mange fjordkryssingene – alle med sine særegenheter og problemområder. De betyr at alle de ulike kryssingene kan ende opp med helt ulike byggemetoder og gjennomføringsmodeller. Det betyr også at ingeniørene virkelig vil få noen spenstige utfordringer å bryne seg på – men det medfører også at vi kan få se noen konstruksjoner verden aldri tidligere har sett. Dette gir det norske fagmiljøet noen enormt spennende utfordringer, som vil kunne være med på å løfte hele det norske samferdselsmiljøet. Utbyggingen av Ferjefri E39 vil kunne gi både Statens vegvesen og resten av den norske bransjen en unik mulighet til ikke bare å bygge kompliserte prosjekter, men også å bygge opp en høykompetent ekspertise innen kompliserte fjordkryssinger. Dette er selvsagt også kompetanse som kan benyttes andre steder i verden, og rett og slett bli en viktig eksportvare for den norske ingeniørstanden. Da må selvsagt også det norske fagmiljøet gis mulighet, og ikke minst selv vise at de er konkurransedyktige, i å delta på disse ulike prosjektene. Her trengs det både økonomi- og kompetansemuskler for å kunne bli en del av dette nye kapittelet i norsk samferdselshistorie.

En av de mest spenstige kryssingene finner vi over Bjørnafjorden. Her jobber man nå med en mulig kryssingsløsning med en flytebru. Med en dybde i fjorden på 550 meter over en strekning på fem kilometer vil utvilsomt dette bli en konstruksjon som vil kunne vekke oppsikt langt utover landets grenser. Det blir verdens lengste flytebru – og vil være en utfordring man aldri tidligere har sett innen samferdselsutbyggingen her i landet. Hvor mye dette vil koste har vel ingen de helt eksakte tallene på ennå – men det vil bli dyrt. Flytebru-alternativet blir nå testet gjennom en modell ved havbassenget hos SINTEF Ocean i Trondheim.

Det er mange spennende prosjekter som er planlagt gjennom E39-utbyggingen – og vi håper mange av disse vil se dagens lys i en ikke altfor fjern fremtid. Men når dette vil skje er ikke godt å si. Viljen er til stede i det politiske miljøet – men det spørs om viljen er sterk nok når de konkrete summene kommer på bordet.