Dagens bru er på grunn av manglende bredde og høyde en flaskehals på E6. Foto: Statens vegvesen.

Byggestart for E6 Finneidstraumen bru

I sommer starter anleggsarbeidet som skal bli bru, veisystem og gang- og sykkelvei på E6 sør for Fauske.

Før arbeidene starter ute skal prosjektets hovedentreprenør, Kruse Smith, rigge seg til på industriområdet nord for Finneidstraumen, skriver Statens vegvesen på sine nettsider.

- Noe av det første som skjer er at vi skal sprenge ned fjellryggen sør for dagens bru for å få plass til den nye E6-traséen, sier byggeleder Terje Arntsen i Statens vegvesen.

En del av steinen skal brukes til oppfylling ved landkarene og til andre deler av vegfylling, mens resten skal legges i deponi i en del av området hvor det har vært grusuttak i Skysselvika.
Prosjektet strekker seg over totalt 950 meter. Den nye brua blir 68 meter lang og 15 meter bred og får to kjørefelt. Den får også et 3,5 meter bredt gang-/sykkelfelt, mens brua som ligger der i dag bare har en smal gangbane på siden. Dagens E6 skal forskyves og tilpasses den nye brua, som bygges på vestsiden av den gamle. Dagens bru skal rives når den nye står ferdig, melder Statens vegvesen.

Sør for Straumen skal veien forskyves mot vest og senkes i terrenget på sørsiden. Dette skal gi bedre trafikksikkerhet og bedre kjørekomfort. Terrenget på vestsiden av vegen åpnes opp, ved at fjellryggen fjernes. Krysset til den kommunale vegen til Skysselvika næringsområde flyttes om lag 50 meter sørover, opplyser Vegvesenet.

Statens vegvesen regner med at arbeidene med selve brudekket starter på slutten av året.

- Det er mye som skal gjøres før brubjelkene skal på plass som skal bære brudekket; blant annet skal det spuntes mot dagens E6 og peles før vi kan bygge landkarene. Det nordre landkaret bygges med en undergang for eksisterende kommunal veg, sier Arntsen.

Prosjektet skal etter planen være avsluttet innen utgangen av 2018. Kruse Smith har en kontrakt til en verdi på 61,9 millioner kroner. Senere vil Statens vegvesen lyse ut anbudskonkurranse for omlegging av nær 900 meter vei.

Ny bru vil erstatte dagens bru som på grunn av manglende bredde og høyde er en flaskehals på E6.