Opel Ampera e har slått an i Norge, noe som er forståelig ut i fra både pris og lang rekkevidde.

Langtur ingen problem med nykommer fra Opel

Rekkeviddeangst er historie dersom turen starter med fulladet batteri.

Ifølge New European Driving Cycle (NEDC), bryter Opel Ampera e rekkeviddebarrieren på 520 kilometer på kun en lading. Dermed er Opels nykommer best i klassen blant elbiler.

Langtur ingen problem
En distanse på 500 kilometer uten lading kan riktignok oppnås under optimale kjøreforhold når det gjelder for eksempel topografi, temperatur og kjøremønster. Men uten problemer og med flere akselerasjoner med «flatt jern», kjørte Byggeindustrien bilen over 30 mil – og etter turen var det likevel strøm nok til å kjøre noen mil til. Tester fra Norsk elbilforening bekrefter også en praktisk rekkevidde på snaut 40 mil.

Power
Dette skyldes et kraftig batteri med 288 litium-ion celler som gir 60 kWt, som gir en effekt på 204 hk og hele 360 Nm fra stillestående. Det merkes på akselerasjonen; ingen biler med konvensjonelle motorer kan levere så høyt dreiemoment fra start. Fra 0 til 100 km/t går det bare 7,3 sekunder.

El-folkevogn
Opel Ampera e er nåtidens elektriske folkevogn, noe som skyldes at den er en moderne bil til en folkelig pris. Fullt utstyrt er prisen rundt 340.000 kroner, og da har bilen blant annet skinnseter. Den store digitale skjermen i midtkonsollen gir sjåføren all nødvendig informasjon om kjøremønster, batterikapasitet og mye mer. Ryggekameraet er meget bra, men foreløpig leveres ikke bilen med GPS. Klimaanlegget virker meget bra, men det er greit å huske at dette sluker godt med strøm når kupeen skal kjøles ned på varme dager. Vår erfaring er at det lønner seg å stille temperaturen på 22-23 grader.

Komfort
Elbilen til Opel oppleves som svært god å kjøre på langtur, og førsteinntrykket er at man kjører en større bil enn de kompakte målene tilsier. Dette skyldes blant annet at bilen veier rundt 1.500 kilo, og at batteriene er plassert hensiktsmessig med tanke på vektfordelingen. På motorveien er kjørekomforten en fryd, likeså er kjøreegenskapene gode på svingete landeveier. Men Ampera e tilhører kompaktklassen, og litt stumpete oppleves den på veier med ujevnt underlag. Totalt sett synes vi likevel at Opel-ingeniørene har truffet godt med oppsettet av understellet.

God benplass
Alle tyske biler er kjent for å ha god benplass foran, og Ampera e er intet unntak. Når man ser bilens ytre mål, blir man overrasket over plassen frem til pedalene. Derfor har Opel ordene sine i behold når de hevder at kupeen er romslig, også i baksetet, men bagasjerommet er i snaueste laget for en familie på tur.

Interiøret kan forbedres
Materialkvaliteten inne i bilen kunne med fordel ha vært bedre – først og fremst hardplast dominerer i midtkonsollen og dashbordet. Sånn sett bærer bilen preg av at den bygges i USA. Men med en startpris på under 300.000 kroner på en helt ny og innovativ bilmodell, får man likevel mye for pengene.

Lang ventetid
Over 4.000 nordmenn har hittil bestilt Opel Ampera e, mange av dem uten å ha sett den eller langt mindre prøvekjørt bilen. Ifølge Opel Norge må de som bestiller bilen nå, belage seg på at den i beste fall kan leveres høsten 2018. Men den som venter på Ampera e, kan i alle fall glede seg til en ny, god og ikke minst superbillig kjøreopplevelse mil etter mil.