Sentrale personer i veiutbyggingen fremover; Øyvind Moshagen (f.v.), leder for et av E6-prosejktene i Hedmark, adm. direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og lederen for Trøndelgsavdelingen i Nye Veier, Johan Arnt Vatnan.Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen stod for åpningen av Trøndelagskontoret til Nye Veier.Johan Arnt Vatnan skal lede den største veiutbyggingen i Trøndelag noensinne.

Solvik-Olsen åpnet Nye Veiers Trondheimskontor

Onsdag var samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) på besøk for å erklære Nye Veiers første kontor i det nordenfjelske Norge for åpnet, og nå kappes kommunene sør og nord for Trondheim om å få de første prosjektene som Nye Veier skal bygge i Midt-Norge.

Johan Arnt Vatnan har vært på plass som leder hos Nye Veier i Trondheim siden nyttår, og snart kommer det første prosjektet ut i markedet. Nye Veier har bestemt at E6 Nord, fra Ranheim i sør til Åsen i Levanger kommune i nord, er det første prosjektet som skal bygges ut. Etter planen med fire felt og en fartsgrense på 110 kilometer i timen.

– Vi håper å kunne sende hele dette prosjektet ut til entreprenørene for prekvalifisering i november i år, og med anleggsstart trolig en gang i 2019, sier Vatnan til Byggeindustrien.

Denne strekningen er på snaue 43 kilometer, 22 kilometer fra Ranheim til Værnes, og snaue 20 kilometer fra Stjørdal til Åsen. Fire nye tunneler må bygges på denne strekningen. Her gjenstår det stort sett bare noen få politiske beslutninger før anleggsprosessen kan starte for fullt.

Også full fart i sør
Det arbeides også for fullt med planleggingen av E6 sør, fra Skjeringstad i Melhus i nord til Ulsberg i Midtre Gauldal kommune der dagens riksvei 3 gjennom Østerdalen, dagens mest brukte vei mellom Oslo og Trondheim, tar av. Her skal det blant annet bygges seks tunneler og 18 bruer. Noen kilometer av denne strekningen, mellom Korporal bru og Vindåslien, traseen forbi Sokndal sentrum i Midtre Gauldal kommune, har Statens vegvesen ansvar for, og her er det ikke lenge før byggestart.

Lokalpolitikerne i Sør-Trøndelag har vært mindre fornøyde med at Nye Veier har prioritert E6 nord for Trondheim før veien sørover, og det kom også frem på dagens kontoråpning. Melhusordfører Gunnar Krogstad (Ap) som ellers sa seg godt fornøyd med Nye Veier så langt, ga likevel uttrykk for at «samfunnsøkonomisk nytteverdi» som Nye Veier skal legge til grunn, er en vel snever begrunnelse når nye veier skal bygges. Det var nettopp dette som er grunnen til at E6 nord kommer før E6 sør.

Fra skepsis til jubel

Skeptisk til hele Nye Veier-prosjektet har også Stjørdalsordfører Ivar Vigdenes fra Senterpartiet vært på samme måte sin sambygding, Sp-toppen, Marit Arnstad. Vigdenes hadde med seg en kaktus som gave til Johan Arnt Vatnan og hans folk i forbindelse med onsdagens kontoråpning. Men han var rask til å presisere at kaktusen var et tegn på at Nye Veier må som kaktusen få et langt liv, og hans tidligere skepsis hadde han for lengst lagt fra seg.

– Dialogen med Nye Veier har så langt vært fortreffelig sett fra vårt ståsted, sa Vigdenes. Til samferdselsminister Solvik-Olsen hadde Ivar Vigdenes, en gang statssekretær i Olje og energidepartementet under Ola Borten Moe, denne kommentaren:

– Med Nye Veier har dere gjort noe skikkelig klokt!

Størst i Trøndelag

Nye Veiers to store prosjekt i Trøndelag er kostnadsberegnet til mellom 22 og 23 milliarder kroner for 105 kilometer ny vei. Det meste firefelts vei med 110 kilometer i timen fartsgrense. Dette blir det største samferdselsprosjektet i Trøndelag noen gang.

Johan Arnt Vatnan hadde for få år siden ansvaret for den store utbyggingen av nye St. Olavs Hospital, men dette blir en enda større oppgave.

– Det skal brukes dobbelt så mye penger på disse veiprosjektene som på St. Olav. Det er mange aktører involvert, og det kompliserer hele prosjektet. Dette skal vi likevel få til, sier Vatnan til Byggeindustrien.