– Det haster med en lovendring, ikke minst fordi plattformfjerning skal i gang på norsk sokkel, sier stortingsrepresentant Torstein Tvedt Solberg (AP).

AF-Hereema-saken kan få etterspill - rødgrønne politikere krever lovendring

Arbeiderpartiet har fått med seg SV og SP i et forslag om at både fartøy- og plattformarbeidere på norsk sokkel skal omfattes av Arbeidsmiljøloven.

Dette er saken

Offshoreinspektør i det internasjonale transportarbeider-
forbundet (ITF) i Norge, Åge Bærheim i Industri Energi, uttalte til Byggeindustrien i februar i år at AF Gruppen bør trekke seg fra prosjektsamarbeidet med det nederlandske selskapet Hereema grunnet lønns- og arbeidsforhold til arbeidere fra den tredje verden på oljeplattformen Murchison.

Byggeindustrien snakket med personer både eksternt og i prosjektet Hereema-AF Consortium, som fortalte om arbeidsforholdene og en lønn på 45 USD dagen for tolv timers skift tolv uker i strekk.

LO-forbundet Industri Energi beskrev forholdene til fremmedarbeiderne som sosial dumping. Også Fellesforbundet tok kraftig avstand fra lønns- og arbeidsvilkårene til arbeiderne fra den tredje verden, samt den britiske fagforeningen RMT.

Ifølge Ptil, er arbeid med plattformfjerning utenfor deres ansvarsområde.

Byggeindustrien skrev i begynnelsen av februar i år om konsortiet mellom AF Gruppen og det nederlandske selskapet Hereema. Bakgrunnen er at flere fagforeninger mente at AF Gruppen bør trekke seg ut av konsortiet, etter at Hereema beskyldes for utnyttelse av fremmedarbeidere fra den tredje verden i arbeidet med å fjerne plattformen Murchison på britisk sokkel.

– I Dok 8-forslaget har vi på Stortinget foreslått at Arbeidsmiljølovens forskrift også skal omfatte alt arbeid offshore, både fartøy og plattform. I dag er det uklart hvilket lovverk som gjelder for denne typen arbeid, og hvilke tilsyn som skal ha ansvaret for at lovverket overholdes, sier stortingsrepresentant Torstein Tvedt Solberg (AP) til Byggeindustrien.

– Det haster
Han sier at det haster med å få på plass et lovverk som beskytter alle typer arbeid på sokkelen på lik linje med arbeid på landjorda.

– Vi hadde ikke kommet så langt på vei i Dok 8 uten at denne saken hadde blitt belyst av Byggeindustrien. Reportasjen viste hvor omfattende dette problemet er, og hvor viktig det er å få slutt på slavetilstandene på sokkelen. Det er også utrolig bekymringsfullt at Petroleumstilsynets (Ptil) egen rapport viser at vi er på vei i feil retning, fordi det har vært en dramatisk økning i antall nestenulykker på norsk sokkel. Det haster med en lovverksendring. Snart er plattformfjerning i gang for fullt på norsk sokkel, sier Solberg.

Stortingsrepresentanten fra AP påpeker videre at Ptil er forsiktige med å uttale seg om arbeidstilstandene på sokkelen.

– De er ekstremt vare med hva de sier. Derfor er det viktig at mandatet endres slik at det tydeliggjøres at denne typen saker er Ptil sitt ansvar, sier Solberg.

– Regjerings ansvar
Høyre og Frp har ifølge AP-politikeren argumentert mot Dok 8.

– De viser ingen vilje til å ta tak i saken. Derfor så vi oss nødt til å fremme forslaget om et nytt element i Arbeidsmiljøloven på Stortinget, selv om det er regjeringens ansvar å endre loven. Saken vil bli ferdig behandlet på Stortinget før sommeren. Jeg forventer at vi får flertall for forslaget, og at regjeringen får marsjordre om å rydde opp, sier Torstein Tvedt Solberg.

Tror på flertall
SVs Kirsti Bergstø i Arbeids- og sosialkomiteen i Stortinget, har tro på at forslaget får flertall.

– Ja, det har jeg. Alle arbeidsfolk i Norge, også de som jobber på sokkelen uansett type arbeid, må omfattes av Arbeidsmiljøloven. Enhver person som vil gi liv og helse vern i arbeidslivet, som ønsker seriøse forhold og som kjenner denne saken, vil se at noe må gjøres. Fakta ligger på bordet, nå står det bare på den politiske viljen, sier Bergstø til Byggeindustrien.

Komitekollega Per Olaf Lundteigen (Sp) mener det er innlysende at arbeid med plattformfjerning på norsk sokkel må omfattes av Arbeidsmiljøloven, men han har i motsetning til Bergstø liten tro på at Dok 8-forslaget vil få flertall på Stortinget.

– Jeg tror at Høyre og Frp vil klare å få til et tilstrekkelig flertall som sier nei. De representerer dessverre den grunnleggende holdningen med liten respekt for Arbeidsmiljøloven, sier Lundteigen.

Skeptisk komiteleder
Leder av Arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget, Arve Kambe (H), er saksordfører i Dok 8-forslaget. Til Byggeindustrien uttrykker han skepsis til forslagets innhold.

– Dette har flere årsaker. For det første har fagmyndighetene våre konkludert med at dagens regelverk er ok. For det andre opererer ikke norske skip bare på norsk sokkel. For det tredje påstår arbeidsgiverorganisasjonen Norsk olje og gass at en lovendring vil medføre en stor kostnadsøkning for olje- og gassvirksomheten i tillegg til skipsfarten, sier Kambe.

Han er dessuten bekymret for at det kan bli en lønnskamp mellom de ulike partene på fagforeningssiden.

– Det kan bli en konkurranse om medlemmene som skal inn på et nytt marked, fremfor en reell sak som handler om norsk arbeidsmiljølov. Vi kommer til å invitere alle impliserte parter til høring i Stortinget den 18. april, der de vil få komme med sine innspill, og vi har bedt om en høringsuttalelse fra regjeringen, sier Kambe.