Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sammen med Venstres Abid Raja under fremleggelsen av NTP tidligere denne uka.

Solvik-Olsen: - Når et prosjekt blir skissert til noen titalls millioner og ender opp med sluttregning på 150 millioner, må vi gjøre noe

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er ikke enig i turistvei-kritikken fra arkitekt Reiulf Ramstad, og mener mer nøkterne turistvei-prosjekter blant annet har tvunget seg fram av store kostnadsoverskridelser i flere prosjekter.

Torsdag meldte Byggeindustrien at bare 46 av de gjenstående 101 prosjektene i programmet Nasjonale turistveier skal videreføres.

Det kommer frem i Nasjonal transportplan for 2018-2029 som ble lagt fram onsdag.

– Vi skal fortsatt ha en god satsing på Nasjonale turistveier, men vi skal gjøre det mer nøkternt. Det blir litt mindre kunst, og sterkere kostnadsstyring i prosjektene. Vi skal ha mer for pengene, sier Ketil Solvik-Olsen til Byggeindustrien.

Kostnadsstyring

Fremtidige prosjekter vil i større grad baseres på mer nøkterne arkitektoniske løsninger og materialvalg, ifølge NTP.

I tillegg må Statens vegvesen innføre et system for kostnadsstyring, hvor endringer i kostnader fra planfasen til fullført prosjekt loggføres.

– Mange av turistveiprosjektene har hatt enorme kostnadsoverskridelser, i noen tilfeller på over 100 prosent, og selv om det er hyggelig at utenlandske medier skriver om Norge og at arkitektene får ros, må vi ivareta skattebetalernes penger, legger Solvik-Olsen til.

– Men bidrar ikke disse prosjektene til at flere utlendinger får interesse for Norge? Det i seg selv er vel inntektsbringende for Norge?

– Det gjør det nok, men hovedsalgsargumentet vårt overfor turistene er først og fremst naturen. Så kan kanskje et arkitektonisk toalett på Senja bidra til at noen flere arkitekturinteresserte kommer, men når et prosjekt som Allmannajuvet i Sauda starter opp med ideer til noen titalls millioner, blir budsjettert til 60-80 millioner og ender opp med en sluttregning på cirka 150 millioner, så må vi gjøre noe, sier Solvik-Olsen.

Vil ruste opp rasteplasser

Pengene som blir spart i form av mer nøkterne arkitektur- og materialvalg, vil statsråden heller bruke på å ruste opp dårlige rasteplasser langs norske veier.

– Selv om vi har lagt 1.000 milliarder kroner i potten i NTP, så er vi nødt til å se hvordan vi kan få hver krone til å strekke lenger. Og er det en ting jeg har sett etter å ha kjørt Norge på kryss og tvers, og er det at det står dårlig til med rasteplassene våre. Som småbarnspappa har jeg sett og blitt betenkt over de toalettfasilitetene vi tilbyr langs norske veier. Det vil vi gjøre noe med, sier Solvik-Olsen.

Ramstad: - Lite klokt

Byggeindustrien fortalte onsdag om arkitekten Reiulf Ramstad som mener det er lite klokt av regjeringen å kutte på turistveisatsingen.

Arkitekten står selv bak det internasjonalt anerkjente turistvei-prosjektet på Trollstigen.

– Turistveiprosjektet har vært en foregangsaktør hvordan vi bygger i det norske landskap. Dette er det dessverre veldig mange eksempler på det motsatte. Skal et bærekraftig reiseliv ha en mening, må vi ta naturen og landskapet på større alvor i Norge. Derfor bør vi kun satse på kvalitet og innovasjon. I denne sammenheng mener jeg det er lite vist og fremtidsrettet å skjære ned på midlene til Turistvegprosjektet, skrev Reiulf Ramstad i en e-post til Byggeindustrien torsdag.

– Må sørge for stor attraksjonsverdi

Også i Statens vegvesen er de opptatt av å holde kvaliteten oppe.

– Vi er blitt kjent for nyskapende arkitektur og må holde fast ved særegenheten til disse prosjektene. Vi bygger mye i stål, betong og tre, og må fortsatt sørge for at de punktene vi prioriterer får stor attraksjonsverdi, sa lederen for Turistvegseksjonen i Statens vegvesen, Jan Andresen til Byggeindustrien torsdag.

Han mener det blir viktig å holde takten høy de kommende årene, både for å få fullført flere store prosjekter som er i gang, men også for å få Nasjonale turistveger til å framstå som en konsistent attraksjon med god kvalitet på alle de 18 strekningene i løpet av 2023.