God utvikling for de norske byggevareprodusentene

De norske byggevareprodusentene fester grepet om det stadig voksende norske bygg- og anleggsmarkedet. 

De norske leverandørene tar stadig større markedsandeler og har også oppgang i eksporttallene. Dette viser den ferske byggevarestatistikken utarbeidet av Byggevareindustriens Forening. Tallenes tale er klar; samtidig som vi har en kraftig vekst i den norske byggenæringen har importvolumet hatt en nedgang på fire prosent sammenliknet med året før i 4. kvartal 2016. Dette er en relativt stor endring, som kan ha flere bakenforliggende årsaker. Blant annet pekes det på endring av kronekursen og god kvalitet på produktene. Vi skal helt klart heller ikke underslå at mange av importvarene ikke er tilpasset det norske markedet, og i et godt marked er det mange aktører som ønsker å gå for det trygge og kjente – selv om selve kjøpesummen kan ligge noe høyere enn importvarene. En periode så vi en økning i importtallene, men dette ser nå ut til å ha snudd.

Den innenlandske byggevareindustriens stadige fokus på kvalitet og ikke minst leveringsdyktighet – og produkter tilpasset lokalmarkedet har selvsagt også mye å si for mange.

Vi skal heller ikke glemme at mange lokale produsenter har jobbet mye med å gjøre både produktene og selve produksjonen stadig mer miljøvennlig, som også blir stadig viktigere for mange som skal handle.

Samtidig som importen minker øker også eksporten. Spesielt ser vi dette til nabolandene, som selvsagt også er mest sammenlignbare med det norske markedet. Eksporten til Sverige, Danmark og Finland økte med hele ti prosent fjor – men det ble også en nedgang i øvrige markeder – noe som ga en total eksportvekst på én prosent. Dette er et tall om opplagt kan øke om de norske produsentene spiller kortene sine riktig, og ikke minst aktivt setter inn ressurser i å øke interessen i utlandet. Dette er et arbeid som ofte vil ta lang tid, men som gir store muligheter for de riktige produktene på noe sikt. Det finnes en rekke eksempler på norske produsenter som lykkes ute. Det er viktig å huske på at eksportmarkedet er enormt, og at dette er noe flere burde bruke tid på selv om vi i dag ser et rekordsterkt lokalmarked. Med en sterkt ben innen eksportmarkedene vil aktørene selvsagt være mindre utsatt for svingninger i enkelte lokalmarkeder.

Vi mener enda flere av de norske aktørene kan tilby så gode totalløsninger, både med selve produktkvaliteten, miljøaspektet, logistikkløsninger og ikke minst totalkonsepter, at de vil ha gode muligheter også utenfor landets grenser. For mange vil det kunne være nyttig å høste erfaringer fra de som har lyktes i dette arbeidet tidligere. Får man noen nyttige innspill på veien kan man unngå unødvendige fallgruver.

Nå er det heller ikke slik at de lokale aktørene kan legge seg bakpå og bare ta for seg av det norske markedet. Konkurransen fra utenlandske aktører vil forbli steintøff - og det er alltid nye aktører som ønsker en bit av et marked i vekst. Om de lokale aktørene stadig klarer å forbedre både produkter og produksjonsmetoder bør de likevel kunne stå sterkt i det tøffe konkurransebildet.