Prosjektdirektør Asbjørn Heieraas i Nye Veier.
Det er Fædrelandsvennen som skriver om den alternative indre traséen til Nye Veier gjennom Lindesnes kommune.
- Foreløpig anslag viser at vi kan spare mellom 600 og 800 millioner kroner på å flytte traseen litt lenger inn i landet, forteller Asbjørn Heieraas, prosjektdirektør for E39 Kristiansand-Sandnes til Fædrelandsvennen.
Lenger nord
I kommunedelplanen er E39 lagt sør for Vigeland sentrum. Legger de veien litt lenger nord og lenger bort fra tettbygde strøk, unngår de i tilfelle å måtte bygge det som ville blitt Sørlandets høyeste bru. Den ville raget 80 meter over bakken.
De unngår også utfordringene med å passere kommunens drikkevann.
- Vi kommer lenger vekk fra folk og får mindre konsekvenser med tanke på nærmiljø. Samtidig kan det være miljø- og naturkonsekvenser som dukker opp som vi ikke har sett på ennå. Bruer og tunneler vil det også være i denne trassen, sier Heieraas.
Positiv ordfører
Lindesnes-ordfører Janne Fardal Kristoffersen er ikke fremmed for å legge veien lenger nord og lenger vekk fra folk.
- Men det blir opp til kommunestyret og gi et signal til Nye Veier om dette er noe vi mener ser fornuftig ut, sier Kristoffersen til Fædrelandsvennen.
- Går vi ikke med på kostnadsreduserende tiltak, kan prosjektet sendes lenger ned på prioriteringslisten til Nye Veier. Jeg vil mye heller at man starter med veibygging i Agder enn i Trøndelag, legger hun til.