Den mørkerøde streker den alterantive trasseen for ny E39 fra Døle Bru, over Mandalseleva gjennom Lindesnes til Lyngdal. Denne veien går lenger nord og inn i landet enn det som ble vedtatt i kommunedelplanen. Illustrasjon: Nye Veier/Cowi

Nye Veier kan spare inntil 800 millioner på alternativ E39-trasé

Med en alternativ trasé gjennom Lindesnes, kan Nye Veier unngå en 80 meter høy bru like sør for Vigeland sentrum. Det kan spare dem for inntil 800 millioner kroner. 

Prosjektdirektør Asbjørn Heieraas i Nye Veier.

Det er Fædrelandsvennen som skriver om den alternative indre traséen til Nye Veier gjennom Lindesnes kommune.

- Foreløpig anslag viser at vi kan spare mellom 600 og 800 millioner kroner på å flytte traseen litt lenger inn i landet, forteller Asbjørn Heieraas, prosjektdirektør for E39 Kristiansand-Sandnes til Fædrelandsvennen.

Lenger nord

I kommunedelplanen er E39 lagt sør for Vigeland sentrum. Legger de veien litt lenger nord og lenger bort fra tettbygde strøk, unngår de i tilfelle å måtte bygge det som ville blitt Sørlandets høyeste bru. Den ville raget 80 meter over bakken.

De unngår også utfordringene med å passere kommunens drikkevann.

- Vi kommer lenger vekk fra folk og får mindre konsekvenser med tanke på nærmiljø. Samtidig kan det være miljø- og naturkonsekvenser som dukker opp som vi ikke har sett på ennå. Bruer og tunneler vil det også være i denne trassen, sier Heieraas.

Positiv ordfører
Lindesnes-ordfører Janne Fardal Kristoffersen er ikke fremmed for å legge veien lenger nord og lenger vekk fra folk.

- Men det blir opp til kommunestyret og gi et signal til Nye Veier om dette er noe vi mener ser fornuftig ut, sier Kristoffersen til Fædrelandsvennen.

- Går vi ikke med på kostnadsreduserende tiltak, kan prosjektet sendes lenger ned på prioriteringslisten til Nye Veier. Jeg vil mye heller at man starter med veibygging i Agder enn i Trøndelag, legger hun til.