Den røde fare

Den første røde fare etterfulgte den russiske revolusjon hvor bolsjevikene avskaffet det russiske keiserriket og brakte kommunistpartiet til makten. Den andre røde fare var frykten for fremveksten av kommunismen etter andre verdenskrig – den kalde krigen.

Tore Frellumstad

Advokat i Abelia

I dag er Sovjetunionen historie og Russlands økonomi er på størrelse med den italienske (World Bank). Men det skjer mye spennende som kanskje overskygges av oppmerksomheten rundt Vladimir Putin. Kan det være den tredje røde fare?

Mange har vel allerede erkjent at ingen bygger raskere større og tar i bruk flere nye og innovative løsninger enn Kina. Nødvendigheten av dette kan illustreres ved at det i 2016 ble solgt 28,03 millioner biler (South China Morning Post), eller 77.000 nye biler på veiene hver dag. Det alene krever enorm utbygging. Til sammenligning finnes det totalt 70.000 elektriske biler i Norge.

Mer overaskende kan det være at innovasjonstakten i Russland innenfor bygg og anlegg tilsynelatende er sterk. Dette illustreres eksempelvis av at det russiske Ministry of Construction har som ambisjon at Russland blir ledende innenfor BIM og skal eksportere BIM til resten av verden. Ambisjonen er strategisk fornuftig på bakgrunn av funnene i en fersk analyse fra Research and Markets som fant at det internasjonale BIM markedet vil nå $ 11.7 milliarder innen 2022, med en anslått årlig vekstrate på 21,6 prosent mellom 2016 og 2022.

De seneste årene har Russland gjennomført en rekke innovative og fremtidsrettede bygg- og anleggsprosjekter. I 2003 åpnet Park Pobedy i Moskva, verdens tredje dypeste t-bane stasjon, 84 meter under bakken.

Akademik Lomonosov ble lansert i 2010 og var verdens første flytende atomkraftverk. Planen er å masseprodusere fartøyene ved skipsverft og slepe dem til byer og tettsteder som har underskudd på strøm. Hvert fartøy produserer opptil 70 MW elektrisitet eller 300 MW varme, som skal være nok til en by med en befolkning på 200.000 mennesker. Fartøyet kan også brukes som avsaltingsanlegg og produsere 240.000 kubikkmeter ferskvann daglig.

I 2012 bygget SK MOST Group verdens lengste kabelbro i Vladivostok over Bosporosstredet, The Russky Bridge. Broen er 3.100 meter lang og 321 meter høy.

For noen uker siden 3D-printet Apis Cor i samarbeid med PIK et hus på 38 kvadratmeter. Huset ble bygget på Apis Cors testanlegg i Stupino. 3D-print av selvbærende vegger, skillevegger og bygningskroppen ble gjort på mindre enn én dag. Det ferdige huset kostet rett i overkant av 10.000 amerikanske dollar.

For den norske bygg- og anleggsnæringen kan det være på sin plass med en SOFT-analyse for å kartlegge muligheter og trusler i forbindelse med den russiske utviklingen. Både russisk kompetanse og ambisjonsnivå er stigende og innovativ teknologi kjenner ingen grenser.