<p>Audun Løhre, Unn-Elisabeth Tofthagen og Ronny Bakken i Gausdal Landhandleri kan fornøyd konstatere at byggevarekjeden leverer toppresultater innen byggevarehandelen. Foto: Jørn Hindklev</p>Foto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn Hindklev

Gausdal Landhandleri gruser alle på vekst – opp 23 prosent i 2016

Gausdal Landhandleri forsetter den bransjeledende veksten innen byggevarehandelen og økte omsetningen med cirka 23 prosent i 2016. – Proffmarkedet vokser raskere enn privatmarkedet. Den trenden vil styrke seg videre framover, sier daglig leder Audun Løhre i Gausdal Landhandleri.

Gausdal Landhandleri samlet torsdag og fredag flere proffkunder på den tradisjonelle proffmessa på Lillehammer enn noen gang tidligere. Det er ikke overraskende siden både antall varehus og proffomsetning skyter i været. 250 proffkunder fra 95 firmaer var til stede på messa for faglig påfyll.

Nye kunder i vekstområdene

I 2016 kan Gausdal Landhandleri vise til en vekst i det totale byggevaremarkedet på cirka 23 prosent. Omsetningen gikk fra 1,03 milliarder kroner i 2015 til 1,27 milliarder kroner i 2016. Gausdal Landhandleri har nå 16 byggevarehus og det jobbes videre med vekststrategien.

– Vi ser at vi har hatt god vekst i områder hvor vi tradisjonelt har stått sterkt, men vi merker godt at vi har fått flere kunder spesielt fra vekstområdene i Akershus. Samtidig er de faste kundene trofaste, sier proff- og innkjøpssjef Ronny Bakken.

Proffmarkedet eser

Daglig leder Audun Løhre sier at Gausdal Landhandleri opplever en klar trend at proffmarkedet vokser raskere enn privatmarkedet. Per i dag er fordelingen for byggevarekjeden 70 prosent proff og 30 prosent forbruker.

– Vi tror denne dreiningen vil forsterke seg framover. Det vil kreve enda mer av oss når det gjelder løsninger for logistikk og distribusjon. Vi må skape gode og rasjonelle modeller og følge kundene. Slaget i byggevaremarkedet både innen proff og forbruker står på å utvikle enda flere tjenester rundt vareleveransene. Prosesser må automatiseres og informasjon må gjøres enda mer tilgjengelig, sier han.

Dyktige kunder

Løhre er likevel tydelig på at byggevarekjedens heftige vekst er betinget av at kundene gjør det bra.

– Vi har utrolig mange dyktige kunder. De er årsaken til at vi vokser. Vår jobb er å finne gode og riktige løsninger slik at kundene våre kan fortsette veksten. Vi mener at vi skal være i stand til å levere på dette området, sier han.

Bakken sier at Gausdal Landhandleri ønsker å videreutvikle seg sammen med kunden, men samtidig ha størst mulig andel av byggevaresalget mot kunden

– Jeg synes vi skal være så ubeskjedne å si at det er de kundene der vi leverer 100 prosent, som tjener mest penger, sier han.

Skal ta flere markedsandeler i 2017

Gausdal Landhandleri har nå hatt to år med svært høy vekst. 19 prosent i 2015 og 23 prosent i 2016.

– Er boomen nå over og det er urealistisk med like høy veksttakt?

– Vi har store forventninger til 2017 og legger opp til en vekst høyere enn markedet. Vi skal ta markedsandeler, sier Bakken.

Lanserer netthandel for proffen

En av to byggevarekjeder har nå startet med netthandel. Nå avslører også Gausdal Landhandleri at byggevarekjeden vil lansere netthandel. For proffen.

– Netthandelsløsningen for proffen vil bli lansert før påske, markedssjef Unn-Elisabeth Tofthagen.

Gausdal Landhandleri har imidlertid ikke stresset med å lansere netthandel.

– Alle snakker om digitalisering og netthandel, men det hjelper ikke hvis kunden ikke er der. Vi tror ikke at selv om en netthandelsløsning er på plass, begynner alle kundene å handle på nett. I denne bransjen teller fortsatt de menneskelige relasjonene mye, sier markedssjef Unn-Elisabeth Tofthagen.

Hun sier at byggevarekjeden jobber mye med å identifisere kundens behov.

– Kundene ønsker en enklere hverdag, men vet ikke helt hva de ønsker. Vår jobb er å gå gjennom kundereisen til proffen identifisere utfordringer. For noen kan en netthandelsløsning være en merverdi som kan bidra til å gjøre jobben enklere for kunden, sier hun.