Avtalen ble signert av miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (Oslo), fylkesrådmann Tron Bamrud (Akershus), jernbanedirektør Elisebath Enger og direktør Lars Aksnes (Vegvesenet). Til stede var også byrådsleder Raymond Johansen og fylkesordfører Anette Solli. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Inngikk historisk bymiljøavtale for Oslo og Akershus

Oslo, Akershus og staten er enig om en bymiljøavtale for Oslo og Akershus. Avtalen går til 2023 og har som overordnet målsetting at det ikke blir vekst i biltrafikken.

Det kommer frem i en felles pressemelding fra Oslo kommune, Akershus fylkeskommune, Jernbanedirektoratet og Statens vegvesen. Aktørene skrev onsdag under på avtaleforslaget. Avtalen, som gjelder for årene 2017 til 2023, skal nå videre til politisk behandling.

Tidligere er det kun Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune, for Trondheim by, som inngått en slik avtale.

Alternativer til privatbil

– Prosjektene og tiltakene i avtalen skal bidra til at veksten i persontransporten skal tas med kollektiv, sykling og gåing. De skal også sikre bedre framkommelighet totalt sett. Det skal spesielt tilrettelegges for attraktive alternativer til privatbil, heter det i avtalen.

Prosjektene i bymiljøavtalen finansieres gjennom lokale bidrag og bompenger fra Oslopakke 3, samt belønningsmidler og midler til bymiljøavtaler over statsbudsjettet, heter det i meldingen.

Avtalen omfatter også konkret 50 prosent statlige finansiering av Fornebubanen.

Oslopakke 3 vil være en del av bymiljøavtalen, påpeker underskriverne i pressemeldingen.

Kollektivsatsing

Jernbaneinvesteringer inngår også i avtalen, og fullfinansieres av staten, skriver de videre.

– En videreutvikling er en forutsetning til å nå målet om nullvekst. Det skal utvikles et helhetlig, attraktivt kollektivsystem med vekt på knutepunkts- og tettstedsutvikling, heter det i avtalen.

I avtalen ligger Fornebubanen inne som et fylkeskommunalt infrastrukturprosjekt med statlig tilskudd på 50 prosent. Bymiljøavtalen forutsetter at tidligere avklaringer om finansiering og ansvarsdeling videreføres.

Etter den kommende behandlingen av Nasjonal transportplan 2018-29 vil bymiljøavtalen bli revidert. Da er det fra Oslo og Akershus sin side aktuelt å forhandle om statlig delfinansiering av andre kollektivtrafikkprosjekter som nytt signal- og sikringsanlegg og ny sentrumstunnel for t-banen, samt baneløsning for Nedre Romerike, heter det i pressemeldingen.

Partene er også enig om at ulike ambisjoner og målsettinger mellom staten, Oslo og Akershus når det gjelder reduksjon av klimagassutslipp, vekstbehov for kollektivtransport, sykkel og gange og reduksjon av biltrafikk skal vurderes når avtalen revideres.