Illustrasjonsfoto: Sindre Sverdrup Strand

Telefon fra Skatteetaten skal få private utbyggere til å velge seriøst

Samarbeidsprosjektet Tett på Trondheim har hjulpet innbyggerne i byen til å velge seriøse håndverkere, og nå vil Skatteetaten gjøre prosjektet landsdekkende.

Det skriver Adresseavisen i en artikkel.

I mai i år begynte egne veiledere fra Skatteetaten i Trondheim å ringe til folk som kan tenkes å ha byggeplaner, enten fordi de nylig har kjøpt bolig eller fordi de har søkt om byggetillatelse.

Prosjektet har navnet Tett på Trondheim, og er et samarbeid mellom Skatteetaten, Arbeidstilsynet og Trondheim kommune. Formålet er å påvirke forbrukeren til å ta informerte valg, og slik redusere etterspørselen etter useriøs arbeidskraft i byggenæringen, skriver Adresseavisen.

Positive konklusjoner

Nå har Skatteetaten kommet med en evalueringsrapport av prosjektet så langt, og hovedkonklusjonen er at både forbrukere og byggebransjen er positive.

– Når vi ringer rundt, bygger vi relasjoner, samtidig som vi får gitt viktig kunnskap. Det er helt klart en fordel å komme tett på dem som går med byggeplaner, og det gjør vi med å ringe istedenfor å bare sende en epost, sier satsingsleder Anne Mette Christiansen i Skatteetaten.

Tilbakemeldinger fra forbrukerne viser også at den personlige kontakten med Skatteetaten har stor påvirkning. Forbrukerne er også enige om at dette bidrar til å redusere etterspørselen etter useriøse håndverkere.

Tett på Norge

Skatteetatens rapport etter Tett på Trondheim anbefaler at programmet løftes opp på nasjonalt nivå.

– Vi mener å ha belegg for å hevde at Tett på Trondheim har gitt et solid bidrag til regjeringens bestilling om å mobilisere forbrukerne til å ta informerte valg. Vi har videreutviklet og konkretisert tettpå-metoden i samarbeid med bransjen, står det i rapporten.

Ifølge rapporten er 42 prosent enig i at det er enklere å velge seriøse håndverkere etter telefonsamtalen med Skatteetaten.