Foto: Stangeland Maskin

Arbeidstilsynet krever utbedringer hos Stangeland

Arbeidstilsynet har varslet pålegg og kommet med krav om flere utbedringer hos Stangeland Maskin etter to uanmeldte tilsyn i år.

Det skriver Stavanger Aftenblad i en artikkel på sine nettsider.

– Vi gjennomførte et oppfølgingstilsyn etter at Arbeidstilsynet fant lignende brudd hos Stangeland Maskin under et tilsyn i 2011, sier tilsynsleder Gro Ellingsen i Arbeidstilsynet til avisen.

Det første tilsynet de gjennomførte i år, var for å sjekke at arbeidstidsbestemmelser for sjåførene som arbeider med byggingen av Eiganestunnelen, ble overholdt, heter det i artikkelen. Tilsynet ble gjennomført i april. Det andre tilsynet ble gjennomført i mai, og var relatert til hele virksomheten, skriver Aftenbladet.

– Under oppfølgingstilsynet viser det seg at Stangeland Maskin ikke har fulgt opp det vi påpekte i forrige tilsyn. Da stiller vi oss spørsmålet hvorfor det ikke har skjedd? Det ser vi alvorlig på. Vi forventet at en så seriøs aktør skulle ha dette i orden, sier Ellingsen.

Arbeidstilsynet avdekket i april brudd på både registrering og kontroll av arbeidstiden til sjåførene.

– Oppfyller ikke Stangeland Maskin de pålegg vi har kommet med, kan de i verste fall risikere å bli ilagt tvangsmulkt, sier Ellingsen.

Dette er noen av Arbeidstilsynets funn hos Stangeland som trekkes frem av Aftenbladet:

  • En ansatt hadde to timelister som gjorde det mulig å gå doble skift. I første kvartal 2016 hadde han tolv doble skift.
  • 45 sjåfører har arbeidet over 12 timer per dag – fra 13,5 til 18 timer.
  • Flere ansatte er registrert med arbeidstid per dag som kan tyde på at det arbeides doble skift.
  • En sjåfør har, ifølge fartsskriveren, kjørt 26 dager de to første månedene i 2016 uten å registrere timer på timelisten.

Stangeland Maskin stiller seg uforstående til flere av punktene Arbeidstilsynet mener entreprenørfirmaet må forbedre.

– Vi har redegjort for praksisen vår i svarbrevet til Arbeidstilsynet. Vi har kommentert alle forhold i rapporten, og oppklart flere misforståelser og feil i funnene. Vi opplever at vi gir gode svar, men at vi har en annen oppfatning enn Arbeidstilsynet på hvordan praksisen på noen av punktene skal være, uttaler HMS-K-sjef Olav Silde i Stangeland.

Silde kjenner seg ikke igjen i at Stangeland ikke har fulgt opp punktene fra 2011-tilsynet.

– Stangeland har siden tilsynet i 2011 blant annet innført ny software og hardware for registrering av arbeidstid i alle lastebiler, videreutviklet prosedyrer og rutiner, styrket opplæring i regelverk, og opprettet to nye stillinger innen arbeidstid og kjøre- og hviletid. Vi ser likevel forbedringspunkter som vi arbeider målrettet med, og ønsker å bli tydeligere i vår kommunikasjon ved tilsyn, sier han til avisen.