Illustrasjonsfoto: Sindre Sverdrup Strand

Rapport: Utbygging av E18 burde vært delt opp - tilbakevises av Nye Veier

Utbyggingen av ny E18 mellom Arendal og Tvedestrand kunne med fordel vært delt opp mellom flere aktører, enn at hele kontrakten gis til en stor entreprenør, hevdes det i ny rapport.

Rapporten er utarbeidet av Samfunnsøkonomisk analyse AS for Maskinentreprenørenes Forbund (MEF). Den har sett på utbyggingen av strekningen mellom Arendal og Tvedestrand, som har en kostnadsramme på 5,5 milliarder kroner, skriver NRK.

Kontrakten er den største som utlyses i norsk samferdsel noensinne. Rapporten konkluderer med at den med fordel kunne ha vært delt i to.

MEF frykter at store internasjonale aktører med erfaring med store utbygginger, vinner kontrakten framfor norske små og mellomstore entreprenører.

– En av grunnene til at det vil være mer lønnsomt å splitte store kontrakter, er at store kontrakter gir økt risiko, og dette må bakes inn. Dermed går vinningen opp spinningen, sier administrerende direktør i MEF, Trond Johannesen, til kanalen.

Rapportens konklusjoner tilbakevises av Nye Veier AS, som har lagt opp til en stor entreprise på strekningen. 

– Vi har gått gjennom hele strekningen for å se om det er hensiktsmessig å dele dette opp, eller utarbeide det som en stor kontrakt. Vi har da landet på at en store kontrakt er riktig i dette prosjektet, sier Anette Aanesland, direktør for utbygging og teknologi i Nye Veier AS til NRK.

Tre av de fire prekvalifiserte entreprenørene i prosjektet er norske.

– Dermed skulle det være et tydelig bevis på at også norske selskaper kan konkurrere om de største kontraktene, mener hun.

– Vi lyktes jo med den strategien vi har hatt på strekningen Tvedestrand Arendal med at det var ti entreprenører som ønsket å bli prekvalifisert på en stor totalentreprise, hevder Aanesland.

Hvem som får hovedentreprisen på byggingen av den nye E18-strekningen avgjøres i desember.