Prosjektleder Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen frykter forsinkelser ved Ryfast-prosjektet.

Frykter Ryfast-forsinkelser

Statens vegvesen er svært lite fornøyd med at Arbeidstilsynet nå setter en stopper for nattarbeid for de utenlandske tunnelarbeiderne ved Ryfast-prosjektet.

Nå frykter Statens vegvesen forsinkelser som en følge av påleggene fra Arbeidstilsynet.

– Vi risikerer fremdriftsmessige konsekvenser, uten at jeg nå vet omfanget. Det forsvinner mange timer normal tunnelproduksjon. Det er spesielt, fordi alle kontraktene er inngått med det som har vært helt vanlige arbeidstidsordninger i bransjen. Tidligere har det vært mulig å ha døgndrift. Arbeiderne ønsker også den type skiftordninger fordi de kommer langveisfra. Derfor synes vi det er litt rart at Arbeidstilsynet innfører ny praksis midt i en kontraktsperiode, sier Gunnar Eiterjord, prosjektleder i Statens vegvesen, til Stavanger Aftenblad (krever innlogging)

Pålegget fra Arbeidstilsynet trer i kraft 1. juli og gjelder kun arbeidsfellesskapet mellom Marti IAV og Tucon. AF Gruppen, som driver den andre delen av den undersjøiske tunnelen, kan fortsette sitt nattarbeid fordi de har fått dispensasjon av fagforeningen Norsk Arbeidsmandsforbund.

- Det er et dilemma hvis en entreprenør har ansatte i en spesiell, norsk fagforening, så har den fagforeningen mulighet til å godkjenne den type nattarbeid sammen med arbeidsgiver. Det bør være lik behandling, sier Eiterjord til Stavangewr Aftenblad.

- Vi må forholde oss til regelverket når vi vurderer om nattarbeid er lovlig eller ikke. Nattarbeid skal være unntaket og er ikke tillatt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig. Formålet med forbudet er å verne arbeidstakere mot de helsemessige belastningene nattarbeid kan medføre. Når vi oppdager at arbeidstidsordningene ikke er i henhold til regelverket, er vi nødt til å reagere på det. Det gjøres en konkret vurdering i hver enkelt sak, sier Borghild Lekve, regiondirektør i Arbeidstilsynet, til Stavanger Aftenblad.