Svært mange samferdselsprosjekter har vist seg å bli mer, til dels mye mer, kostbare enn det som ble lagt til grunn i starten. Illustrasjonsfoto: Sindre Sverdrup Strand

Veiprosjekter: Omfangssprekk gir kostnadssprekk

Utvidelser og endringer underveis gjør store veiprosjekter mye dyrere enn først anslått.

Ingebjørg Harto sier det er problematisk at mange veiprosjekter blir langt dyrere enn planlagt.

Berit Roald NTB scanpix

- Det er problematisk at en hel del samferdselsprosjekter har vist seg å bli mer, til dels mye mer, kostbare enn det som ble lagt til grunn i starten. Nå viser det seg at dette egentlig ikke er tale om kostnadssprekk i ordets rette forstand, sier direktør for næringspolitikk i NHO, Ingebjørg Harto.

På oppdrag fra NHO har Norconsult gått gjennom kostnadsutviklingen i store veiprosjekter, og intervjuet en rekke nøkkelpersoner fra blant annet Statens Vegvesen, Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA) og Byggenæringens Landsforening (BNL).

I rapporten blir endringer i innhold, økt omfang eller endrede forutsetninger for prosjektet i tidlige faser, pekt på som de viktigste grunnene til økningene.

Les også:Ikke byggefasen som fordyrer veiprosjektene

Dobbel pris
Flere eksempler presenteres i den 36 sider lange rapporten, som blir overlevert NHO under et frokostmøte torsdag morgen.

«Ferjefri E39» er et av prosjektene som trekkes fram. I 2010 ble vegforbedringer mellom Kristiansand og Trondheim grovt anslått til å koste 100-130 milliarder kroner, mens det i 2015 ble anslått å koste 300 milliarder.

Utvidelser 
Ifølge rapporten kan kostnadsøkningene et stykke på vei

tilskrives at man i tidlige utredninger ikke har tatt høyde for kostnader som følge av ukjente, men erfaringsmessig påregnelige, kostnadsdrivende faktorer.

- En annen og kanskje viktigere grunn er at prosjektene gjennom planleggingsfasen og over tid får høyere kostnader som følge av utvidelser av prosjektet og økte krav til standard og kvalitet. Både lokale og sentrale myndigheter er kilder til slike kostnadsøkninger, sier Harto.

Ikke overrasket

Jon Sandnes, administrerende direktør i BNL, sier rapporten peker på viktige utfordringer og at den gir et godt grunnlag for det videre arbeid med å forbedre og korte ned på planprosesser.

- Jeg er ikke overrasket over konklusjonene i rapporten. Det tar lang tid og planlegge store samferdselsprosjekter. Selv om selve byggefasen også har sine utfordringer, er det først og fremst her de store kostnadssprekkene ligger, sier han, og legger til at mange årsaker til det.

- Som rapporten peker på, øker omfanget på prosjekter. Når det i snitt tar ti år å planlegge et veiprosjekt, så ligger det også i sakens natur at vil skje en standardheving underveis. Til slutt gjøres det så mange endringer at det ikke lenger er snakk om samme vei.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BNL-direktør Jon Sandnes sier planprosessen i veiprosjekter må kortes ned.

- Ikke rigget for gjennomføring

Sandnes sier rapporten til Norconsult bekrefter funnene i deres egen rapport «Bedre areal og transportplanlegging» fra november.

Les også:Ny rapport: - Planer ikke rigget for gjennomføring

- Hovedfunnet våre var at planprosessene tar så lang tid at de i liten grad er rigget for at de faktisk skal kunne gjennomføres. Det høres absurd ut, men det du til syvende og sist ender opp med er noe helt annet enn det som ble planlagt i utgangspunktet, sier han.

Sandnes mener å korte ned på planprosesser er nøkkelen for å minke budsjettsprekkene.

- Det er mest å hente på å korte ned og effektivisere planregimet. Tidlig involvering av medvirkende i prosjektet, både planleggere, utbyggere og bestiller, er usedvanlig viktig for å unngå kostnadssprekker Det må settes tydelige rammer og tidsfrister, og planene må innrettes mot at de faktisk skal bygges, sier han.

Etterlyser forutsigbarhet

Administrerende direktør Kari Sandberg i EBA sier

konklusjonene i rapporten stemmer godt overens med deres egne observasjoner.

- Underveis i et prosjekt skjer det ofte store endringer. Det kan skje endringer i sikkerhetsnivåer eller prosjektet kan gå fra en tofeltsvei til en firefeltsvei, og da sier det seg selv at kostnadene stiger betraktelig, sier hun.

Sandberg mener også raske planprosesser kan bidra til færre ubehagelige kostandsoverraskelser.

- Effektive og tydelige planprosesser er viktig. Entreprenørene bygger det som bestilles, så for vår del er det viktig at kundene er tydelige i bestillingene. Jo mer forutsigbare de er, jo mer kan vi bygge, sier hun.

Byggefasen frikjent

I rapporten drøftes også endringer for å forbedre situasjonen. Norconsult peker i likhet ned Sandnes på at det er nødvendig med et bedre og tidligere beslutningsgrunnlag.

Her kan endrede krav til tidlige kostnadstall, for eksempel med uavhengige utredninger, og ulike påslagsfaktorer, være aktuelt.

Ifølge rapporten synes kostnadene stort sett å bli som forutsatt i byggefasen, det vil si etter at prosjektet er vedtatt og innholdet i stor grad fastlagt.