Ny t-­banelinje bygget på glass

Oslo Sporveiers utbygger AF Anlegg har brukt materialet Glasopor i utbyggingen av den nye t­bane linje 3 mellom Kolsås­ og Mortensrud.

Det norskproduserte materialet består av 80 % luft og 20 % resirkulert glass. Glasset tilsvarer totalt 9 millioner flasker, det vil si en tredje­del av mengden innsamlet glass i Oslo pr år.

På linje 3 Kolsås - Mortensrud har store deler av den nye grunnen som banen kjører på blitt lagt på materialet Glasopor, en fyllmasse som utfordrer Leca og andre produsenter.

- Når Østensjøbanen åpner igjen, er det lagt helt nye t­baneskinner oppå fyllmassen Glasopor, som er norsk, resirkulert glass. Dette glasset er samlet inn blant annet i Oslo og vi synes det er litt ekstra stas at innbyggerne i Oslo helt konkret har bidratt til byggingen av den nye banen ved at de har levert inn sine gamle syltetøyglass og vinflasker til gjenvinning, sier administrerende direktør i Norsk Glassgjenvinning, Kjell Håkon Helgesen i en pressemelding.

Glasopor lages i Skjåk og Fredrikstad, og er også kjent som skumglass. Det lages ved at man tilsetter aktivator (som kan sammenlignes med bakepulver) til glasspulver, og baker det i ovner på høy temperatur. Resultatet blir et materiale som er luftig, lett, sterkt og dermed fungerer svært godt til utfordrende grunnforhold med tanke på telehiv, behovet for isolasjon og frostsikring.

Østensjøbanen ble åpnet som trikkelinje fra Vålerenga til Oppsal i 1926. I 1967 ble Østensjøbanen bygget om for å oppfylle kravene til T-­banestandard og endestasjonen var Skullerud. April 2015 ble Østensjøbanen stengt i sin helhet mellom Hellerud og Mortensrud for rehabilitering og modernisering. Januar 2016 delåpnet banen igjen frem til Bøler og med endelig åpning til Mortensrud søndag 3.april har Sporveien gjennomført total rehabilitering av Østensjøbanen. I forbindelse med rehabiliteringen av linje 3 har utbygger AF møtt flere utfordrende bunnforhold, spesielt i området Oppsal-­Ulsrud-­Bøler.

– Når forholdene er såpass utfordrende som de er langs den nye t-­bane linjen, krever det noe ekstra av de materialene som brukes og Glasopor tilfredsstilte de kravene som var satt, sier Helgesen.