Det skriverNRK Sørlandeti en artikkel på sine nettsider.
– Veikryss er dyre konstruksjoner. Et kryss på strekninger med hastighet på 110 kilometer i timen, koster ofte hundre millioner kroner, sier administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland til NRK.
Nye Veier er lokalisert i Kristiansand, og skal blant annet stå for byggingen av 500 kilometer motorvei de neste 20 årene.
I januar kom det fram at selskapet blant annet vurderer å innføre én felles motorveibredde for å få mer vei for pengene.
Nå, skriver NRK, er et nytt mulig sparetiltak klart, nemlig færre veikryss.
Ideen har selskapet fått fra Sverige, heter det i artikkelen.
– Vi ser at våre naboer i øst er mye mer restriktive med veikryss. De er mer kostnadseffektive på sine veistrekninger enn det vi er, sier Hovland til statskanalen.
Færre veikryss kan komme i konflikt med lokale ønsker, og Hovland uttaler at lokale politikere må være forberedt på at det kan bli vanskeligere å få gjennomslag i slike saker i framtiden.
– Vi har kanskje litt lett for å imøtekomme lokale krav før det totale kostnadsbildet er klart, sier hun.