Leonardo da Vinci-broen. Gang- og sykkelbroen er laget etter da Vincis 500 år gamle tegninger. Foto: Knut Fjeldstad / SCANPIX

Beholder da Vinci-brua

Oppgraderingen til firefelts motorvei mellom Vinterbro og Retvet stod i fare for å gjøre vegen for brei for Leonardo da Vincis bru i Ås kommune. Men Vegdirektoratet har godkjent prosjektledelsens søknad om at veien under brua tillates bygget med smalere ytre skulder

Brua, som er basert på det italienske universalgeniets skisser fra 1502, ble oppført 2001 etter initiativ av kunstner Vebjørn Sand. Brua er en internasjonalt anerkjent konstruksjon, og anses som et viktig landemerke i nærområdet.

På grunn av dens unike arkitektoniske verdi har prosjektledelsen i Statens vegvesen vært opptatt av å finne en løsning for å beholde brua, selv om den egentlig er for kort til å spenne en firefelts motorvei av høyeste standard. Løsningen blir å innskrenke veiens ytre skulder fra 3 til 1,5 meter der den passerer under brua.

- Alle vet hvor da Vinci-brua står, og vi ønsket nødigst å rokke ved dette spesielle og identitetsskapende landemerket,sier Elin Bustnes Amundsen, prosjektleder for utbyggingen av E18 Ørje-Vinterbro i en pressemelding
Under planleggingen av nye E18 gjennom Ås kommune ble brua vurdert både revet og flyttet. Nå får det arkitektoniske kunstverket forbli stående over europavegen, til skue for trafikanter langs hovedfartsåren mellom Oslo og Stockholm.
- Statens vegvesen er glade for å ha kommet til en løsning der både bru og trafikksikkerhet er ivaretatt, avslutter Amundsen.