Betongelementforeningen på studietur i Nederland og Danmark

Betongelementforeningen gjennomfører en studie av brokonsepter sammen med medlemsbedriftene og Vegdirektoratet. Nylig var en gruppe på studietur i Nederland og Danmark for å hente inspirasjon.

- Målet med prosjektet er å finne gode broløsninger der man kan dra nytte av høy industriell kvalitet på produktet, kort og effektiv montasje samtidig som man ivaretar estetiske og arkitektoniske hensyn, sier daglig leder John Erik Reiersen i Betongelementforeningen.

Som del av et forprosjekt var Betongelementforeningen på studietur i Nederland og Danmark 11.-12. november sammen med medlemsbedriftene. De så på utbygging av veianlegg i Nederland og jernbanekrysninger i Danmark, det ble også tid til fabrikkbesøk og en gjennomgang av samarbeidsformene mellom vegmyndigheter, entreprenør og prefableverandør.

- Nederland har en sterk tradisjon for at bruer bygges med prefab betong. Mer enn 80 prosent av broene utføres med betongelementer. Nederlandske entreprenører sier dette henger sammen med at man ønsker kortest mulig byggetid, høy kvalitet i utførelsesfasen og at man ønsker stillas/reisfri bygging. Et annet vesentlig poeng er økonomi, ifølge utbyggerne er betongelementkonstruksjoner svært konkurransedyktig i tillegg til at kort byggetid gir lavere kapitalkostnader frem mot overlevering. God planlegging og kort montasjetid bidrar til at trafikken ikke trenger stoppes annet enn når bjelkene løftes på plass, straks de er på landkarene åpnes det for trafikk under konstruksjonen. Trafikkavbruddene kan typisk ligge på 15 minutter pr time under montasjen, sier Reiersen.

- Dersom betongelementbroen skal ha en konstruktiv påstøp gjennomføres dette uten understøtting/reis, trafikken er helt uberørt av støpearbeidene. Betongelementprodusenten Spanbeton Consolis er Nederlands største på brosystemer, de kan levere bjelker på opp mot 150 tonn, kanskje litt i overkant av hva man kan få til i Norge, sier Idar Heskestad fra Bjørn Hansen AS.

I Danmark så de på et stort prosjekt der Spænbeton AS Consolis leverer elementer til 18 nye vegkrysninger over jernbane, også her går trafikken mens montasjearbeidene pågår.

- Trafikken stoppes kun noen minutter mens bjelkene løftes på plass. Entreprenøren har mindre enn to måneder fra spaden stikkes i jorden til den skal overleveres jernbaneverket, den begrensende faktoren er påstøpen over bjelkene som også gjennomføres mens trafikken går. Man ønsker så langt det lar seg gjøre å bygge broer uten reis/understøtting siden det gir høyere sikkerhet og stabilitet for trafikkavviklingen, sikkerhetsaspektet kom særlig i fokus etter at reisen kollapset under utstøping av en bro på midten av 2000-tallet og en noen år senere, sier Reiersen.

- Betongelementforeningen og medlemsbedriftene arbeider videre med prosjektet nå i november, dersom finansieringen kommer på plass tar vi sikte på å gjennomføre prosjektet i løpet av 2016, påpeker Reiersen.