Uventet prisoppgang for norske sjøhytter

Etter tre år med nedgang har prisene på hytter ved sjøen steget med 11,7 prosent det siste året. Gode somre ser ut til å trekke kjøpere mot hjemmemarkedet heller enn til Sverige og Sør-Europa.

Statistikken over antall salg og prisene, ble offentliggjort onsdag. Både snittpris og antall hyttesalg har økt.

– Det har skjedd et ganske tydelig taktskifte, noe som var litt overraskende med tanke på de moderate forventningene til norsk økonomi, sier administrerende direktør Christian Vammervold Dreyer i Eiendom Norge til NTB.

Han tilskriver salgsøkningen at interessen for å kjøpe fritidsboliger i Sverige og Sør-Europa har gått ned, forsterket av to gode somre i Norge som motiverer folk til å kjøpe hytter på hjemmebane.

Det er Tjøme og Nøtterøy i Vestfold og Lillesand i Aust-Agder som har de dyreste hyttene med en snittpris rundt 5 millioner kroner, over dobbelt så mye som det en gjennomsnittshytte ved sjøen kostet sist år.

Statistikken viser at det tar lengre tid før en hytte blir solgt enn det gjorde før. I snitt tok det 127 dager å selge en sjøhytte i fjor. Dette er en ganske kraftig økning på 21 dager, fra 106 dager for samme periode for et år siden.

– Disse tallene kan fort bli litt misvisende, fordi både selger og kjøper har god tid, og tar seg god tid. Ingen av dem har hastverk, slik det ofte er når man leter etter eller selger bolig. Derfor kan hytter bli liggende ute i årevis til selger får den prisen hun ønsker, sier Dreyer.

Lindesnes (66), Kragerø (64) og Hvaler (58) er kommunene med flest aktive fritidsboligannonser. Også her tar det lengre tid å få solgt enn det gjør på landsbasis, henholdsvis 181 dager for Lindesnes, 238 for Kragerø og 135 for Hvaler. Dette er sterk økning i salgstid for alle tre.

Bare 8 prosent av kvinnene mener det samme.

– Dessverre viser tidligere undersøkelser at kvinner gjør mer av det daglige husarbeidet. Det gjelder også på hytta. Kanskje er det slik at jentene ser at det er en lettere jobb å holde en mindre hytte i orden, undere forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB.

– Vi vet også fra tidligere undersøkelser at menn er mer materialistiske enn kvinner. Det er viktigere å vise at de er vellykkede. Det betyr at det er viktigere for menn enn kvinner å kjøpe dyrere hytte.