Gamleveien 80

Foto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond Joelson

De siste årene har boligutbyggingen på Lørenskog skutt fart. Med de siste leilighetene snart ferdigstilt har BundeBygg også fullført sitt bidrag på Skårer; i tre byggetrinn er det levert 230 leiligheter for Lørenskog Utviklingsselskap.

Fakta

Sted: Skårer

Prosjekttype: Boligblokker/rekkehus

Byggherre:
Lørenskog Utviklingsselskap

Bruttoareal: 27.400 kvm

Totalentreprenør: BundeBygg

Kontraktssum inkl mva:
450 millioner kroner

Arkitekt: Forprosjekt og detaljering trinn 1 og 2: HD Arkitekter.

Detaljering trinn 3:
Dyrø & Moen Arkitekter

LARK: Gullik Gulliksen

Rådgivere: RIG: Løvlien Georåd l RIBR: Sweco Norge l RIA: Multiconsult l RIE: Reijlers Norge l RIV: AJL l RIB: UnionConsult

Underentreprenører/leverandører: Tømrer: LP Bygg / Nordiska Byggporten l Maler: Roås & Toftner / Malermester Henriksson l Parkett: ParkettPartner l Baderomskabiner: Contech l Kjøkken: HTH l Elektro: Arkel Romerike l Prefab elementer: Spenncon l Gulvbelegg fellesarealer: Oslo Tapet og Gulvbelegg l Rør og sprinkling: Bravida Rør l Murerarbeid: Mjøndalen Mur & Puss l Lås og beslag: ProffPartner Security l Heis: Schindler l Postkasse: Dinlbox l Trimrom: Treningspartner l Parkeringssystem: Multiparking l Kjellerdører: Brann og Sikkerhetsforum l Vinduer og balkongdører: Ideal Combi l Innerdører: Easydoor l Ventilasjon: Haaland Klima l Tak og beslag: Tak og Beslag l Membran balkonger og fellesarealer: Romerike Tak og Membran l Utomhus, lekeapparater: Steinmiljø l Port: Norport l Rekkverk: GBS Produkter l Himling fellesarealer: Akustikk Innredning l Moduler rekkehusleiligheter: UAB Kegesa

– Leilighetene er fordelt på seks lamellblokker, hver på seks etasjer, som ligger vinkelrett på Nordliveien. Som en streng mellom disse ligger en lavblokkbebyggelse over to etasjer med lavblokkleiligheter. Hver blokk har en oppgangsløsning med to trappe- og heiskjerner, mens lavblokkleilighetene har svalgangsløsninger med inngang mot Nordliveien. På hjørnet av Gamleveien og Nordliveien i sør er det valgt en signalbyggløsning med en annerledes utforming for å markere avslutningen av prosjektet, sier Knut M. Haaland i HD arkitekter.

HD Arkitekter har hatt konseptet og utviklet hele utbyggingen av Gamleveien 80, og har også hatt detaljeringen i byggetrinn 1 og 2, og noe i trinn 3. Dyrø & Moen Arkitekter har hatt detaljeringen av resterende bebyggelse.

– Byggherre ønsket en variasjon av forskjellige typer boenheter på to- til firer-omsleilighetene. De spenner fra 39 kvm på rekkehus-leilighetene og fra 49 – 127 kvm på blokkleilighetene. Fasadene består av betong-elementer. For at vi skulle unngå et for ensformig uttrykk prøvde vi å løse opp litt og gjøre hver blokk unik. Variasjonen forsøkte vi å få til med skiver som illuderer en forskyvning i balkongene. Det er også løst opp ved å fjerne deler av hjørnene i noen etasjer. Samtidig ønsket vi å forsterke hovedformen ved å legge en horisontal rammebjelke over den øverste etasjen, forklarer Haaland.

Fra kaker til boliger
Området der Gamleveien 80 ligger er en del av det store utbyggingsområdet Skårer Vest som ligger mellom Rolvsrud, Gamleveien, Nordliveien og Skårersletta. Kakefabrikken Slottskaker hadde på den nå bebygde tomta i 20 år sin produksjon i et eldre fabrikkbygg, inntil nedleggelsen i 1987.

– Otium kjøpte tomta av Slottskaker, men fabrikkbygningen huset i flere år etter diverse typer virksomhet. Otium solgte tomta til dagens tiltakshaver C&L Holding som er eid av Bunde Eiendom, Brødrene Jensen og Otium Bolig gjennom Lørenskog Utviklingsselskap AS, forteller prosjektsjef Atle Mørch i Otium Bolig AS.

Totalentreprenør BundeBygg har en kontraktsum på 450 millioner inkl. avgifter for de totalt 27.400 kvm som prosjektet består av. Inkludert i dette arealet er et sammenhengende garasjeanlegg under hele bebyggelsen med direkte adkomst til leilighetene. Med i entreprisen var riving av den gamle fabrikken.

– Det var ikke nevneverdige problematiske grunnforhold her. Bygget står på en bunnplate, delvis forankret på peler og delvis på fjell. Unyttelsesgraden på tomta er svært høy, og det er bygget helt ut mot tomtegrensene. Det medførte enkelte utfordringer i det å bygge så nært inntil Nordliveien, som er en riksvei, og er godt trafikkert, sier BundeByggs prosjektleder, Tor Erik Østrem.

– Vi grenser til mange prosjekter og til ulike naboer. Det blir mange å forholde seg til og mange grensesnitt som må trekkes opp, for eksempel vann- og avløpsledninger som går via andre tomter. Her på Lørenskog bygges det mye og av mange ulike aktører, det kunne av og til oppleves som et utslag på tidsbruken i den offentlige saksbehandlingen, forteller Østrem.

Lavblokkleilighetenes plassering bidrar til å gjerde inn utomhus-områdene og fungerer også delvis som en støyskjerm mot Nordliveien. Rekkehusene er modulelementer fra UAB Kegesa i Litauen.

– Logistikken fungerte veldig bra. Vi har brukt en del ferdig-elementer i BundeBygg, men har ikke så mye erfaring med fullmoduler. Vi har jo stor tro på industriell produksjon – det at det blir produsert innendørs i kontrollert klima er en stor fordel. Vi har nå gått ettårs befaring på både blokkleiligheter og rekkehus, og det var ikke mye å bemerke på noen av dem, sier Østrem.

Første byggetrinn tilfredsstiller Tek 07, mens trinn 2 og 3 følger Tek 10. Garasjeanlegget er bygget etter Tek 10. Det måtte stå ferdig til innflytting av trinn 1. Nedkjøringen til garasjen, som er helt i sydenden av tomta, ble derfor liggende midt i anleggs-området for de kommende byggetrinnene.

– Vi var godt i gang med første byggetrinn da vi fikk et pålegg om å etablere et eget basseng for slukkevann. Det kommunale nettet kunne ikke alene ivareta slukkekravet. Prosjektet måtte selv bidra med vannreserver utover det kommunen selv kunne skaffe. Derfor måtte vi forholdsvis sent i gjennomføringen snu oss rundt og etablere et basseng på 90.000 liter under nedkjøringsrampen til garasjeanlegget, forteller Østrem.

Garasjeanlegget er på ett plan, der det ble valgt multiparkering med 141 systemplasser i kjelleren. Hver eier bruker sin egen faste plattform eller flåte. Systemet betjenes med en fjernkontroll eller brikke, allerede ved innkjøring slik at plassen er klar når man skal kjøre opp på sin flåte som beveger seg sideveis til og fra. Å hente ut eller sette fra seg bilen tar i underkant av et minutt.

Som et alternativ til en parkeringskjeller over flere plan, er denne løsningen både plassbesparende, enkel og effektiv.


Flere prosjekter