Illustrasjon: Rambøll og Gottlieb Paludan Architects.

Lyser ut fjellheis i Holmestrand

Byggingen av heis, heishus og området rundt nye Holmestrand stasjon ligger nå ute på DOFFIN.

- Dette er en jobb som vil gjøre seg på CV´en, sier Bodo Havelberg, teknisk sjef i Holmestrand kommune, med et smil.

Prosjektet har fått mye oppmerksomhet i media, og mer vil det bli når åpningen nærmer seg. Kontrakten på byggingen av heisen har derfor kanskje høyere verdi markedsføringsmessig, enn akkurat i kroneverdi for entreprenøren.

Ikke bare en heis

Kontrakten omfatter både byggingen av heishuset på toppen og selve heisen, med motor, fester, skinner og det hele. I tillegg omfatter jobben opparbeidelse av hele tomta, inkludert beplantning, støttemurer, benker, “kiss and ride”, og sykkelparkering.

Kommunen er byggherre

Det er Holmestrand kommune som er byggherre for fjellheisen som skal frakte befolkningen fra toppen av Holmestrandfjellet og ned i stasjonshallen, 70 meter under. Det er kommunen som utlyser jobben og behandler anbudene. Kontrakten er lagt ut på DOFFIN (nr 125538), og er dermed tilgjengelig for alle som tilfredsstiller kravene.

–Vi har som mål å få kontrakten undertegnet før utgangen av april, sier Bodo Havelberg, teknisk sjef i Holmestrand kommune.

Byggherrens representant

Jernbaneverket skal være byggherrens representant og følge opp det daglige arbeidet.

– Vi har hørt at flere rene heis-firmaer er interesserte, men de er avhengige av å få med seg en entreprenør som kan gjøre alt det andre, og som kan være hovedbedrift, opplyser Martin Fadum, prosjekteringsleder i Jernbaneverket.

Snarvei og inngang

Heisen skal kunne brukes som en snarvei opp eller ned fra fjellet – til fots eller med sykkel, pluss at den blir den tredje inngangen til stasjonen. Stasjonshallen ligger inne i Holmestrandfjellet, og her skal tog kunne passere i 250 kilometer i timen mens folk venter på plattformene. Hallen skal oppleves som lys og vennlig, med hvite betongvegger og skifergulv.