Tømrerlærling Lasse Borgersen mener jevnaldrende som ser ned på bygg- og anleggtekniske fag, ikke vet hva de snakker om.

Her er forskernes råd for å rekruttere til yrkesfagene

Søkertallene til yrkesfag synker, og de unge ser ned på bygg- og anleggstekniske fag. Fem forskere prøver å svare på hvordan yrkesfagene kan løftes.

– Det trengs et opprør mot lovprisingen av teoretiske fag, mener en gruppe forskere i en artikkel på forskning.no.

Forskerne mener at yrkesfag har fått et ufortjent dårlig rykte, og kommer med sine forslag til hvordan tendensen kan snus.

Fafo-forsker Torgeir Nyen mener at veien etter yrkesfag må åpnes mer opp.

– Innefor ingeniørfag finnes det såkalte y-veier, der du kan begynne på høyere utdanning med fagbrev. Dette fungerer svært godt. De som tar fagbrev og deretter ingeniørutdanning, er svært attraktive på arbeidsmarkedet. Det samme burde være mulig innenfor andre fagområder, sier han.

– Samfunnet må vise at vi verdsetter yrkesfaglig kompetanse på samme måte som akademisk kompetanse, at vi bryr oss om at husene bygges slik at de varer i generasjoner, at eldre tas vare på av folk som forstår hvordan de skal hjelpe dem og at frisører faktisk kan klippe.

Ole Johnny Olsen fra Universitetet i Bergen anbefaler flere likeverdige utdanningsløp og større muligheter til å ta videregående når den enkelte føler at tiden er moden, slik at elevene i større grad kan følge sine interesser.

– Det krever nok også et opprør mot holdningene som setter teoretisk kunnskap og akademisk utdanning over erfaring og praksis, sier han.

- Det er også viktig at fagarbeidets status og rolle på arbeidsplassene blir bedre. Bedriftene må fortsette å rekruttere lærlinger og vi må motsette oss tendensen til ensidig å leie inn billig, utenlandsk arbeidskraft. For ikke å snakke om direkte økonomisk kriminalitet, sier han.

Ann Karin Sandal fra Høgskulen i Sogn og Fjordane mener grep må gjøres på rådgivningssiden i ungdomsskolen.

– Vi må styrke rådgivningstjenesten og sikre forankringen av faget utdanningsvalg i hele skolen. Alle i skolen må få bedre kunnskap om yrkesfaglig utdanning og arbeidsliv, og det bør satses mer på dette gjennom insentiv- og hospiteringsordninger, sier hun.

Halvor Spetalen, forsker og underviser ved yrkesfaglærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus og mener at tydelige signaler må sendes om at fagfolk er ønsket i Norge.

– At du er med og bygger landet. Du er viktig, sier han.

– Vi må også slutte å snakke om at yrkesfag er for dem som ikke mestrer teori. Det er store mengder teori på yrkesfag, men teorien skal omformes til praktisk handling. Det er gjennom handling du røper kunnskapen din, sier Spetalen.

Yrkesfagforskeren vil også en annen myte til livs, nemlig at fagarbeidere tjener dårlig.

 Les også denne saken på forskning.no om hvorfor norske elever skyr yrkesfagene.