Foto: Oslo Lufthavn AS / Espen Solli

Utvidelsen av Oslo Lufthavn koster 14 milliarder

Kostnaden for utvidelsen av Oslo Lufthavn Gardermoen blir rundt 14 milliarder kroner. Det skal blant annet dekkes inn ved hjelp av passasjervekst og taxfreesalg.

Flyplassjef Nic. Nilsen har beregninger som viser at den endelige regningen for prosjektet trolig blir litt over 14 milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv.

– Tidligere har vi operert med prognoser. Det er først nå vi har full oversikt. Nå har vi signert alle byggekontaktene. Da er jeg så sikker som jeg kan bli, sier Nilsen til avisen.

Gjennomføringen av utbyggingsprosjektet ble vedtatt i 2011 med en kostnadsramme på ca. 12,5 milliarder kroner.

I fjor sommer vedtok Avinors konsernstyre å øke budsjettrammen for prosjektet med 950 millioner kroner, til rundt 13,5 milliarder kroner. I tillegg ble det lagt inn en budsjettreserve på 625 millioner kroner. Den endelige kostnaden for utvidelsen ser dermed ut til å ende i tråd med budsjettrammen.

- Bakgrunnen for utvidelsen var at utbyggingen påvirkes av et stramt bygg- og anleggsmarked. Det er få tilbydere i anbudskonkurransene og prisene presses opp. I tillegg opplever prosjektet at en stor trafikkøkning øker kompleksiteten og derved kostnadene ved parallell drift og utbygging, heter det i en melding fra OSL.

Passasjerveksten er høyere enn budsjettert da prosjektet ble vedtatt i 2011. I løpet av byggeperioden vil ca. 17 millioner flere passasjerer enn beregnet reise via Oslo Lufthavn. Dette vil bidra med om lag 4 milliarder kroner i økte inntekter i utbyggingsperioden.

I 2013 reiste mer enn 23 millioner passasjerer via OSL. Utbyggingen skal gi en kapasitet på 28 millioner passasjerer når alt står ferdig våren 2017. I tillegg dobles det kommersielle arealet fra 8.000 til 16.000 kvadratmeter.

Siden oppstarten i 1998 har OSL doblet inntektene per passasjer fra kafeer, butikker og avgiftsfrie varer. I dag legger hver passasjer i snitt igjen over 120 kroner på flyplassen.

Mer skal det bli.

– Jeg tror denne summen nesten kan dobles, sier Nic. Nilsen.

61 prosent av inntektene til OSL kommer fra taxfree-salg, parkering og kafeer.