Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Bygger riksveg 4 utenom forskriftene

Truls Tunmo
Riksveg 4 - tunnelen ved Gran.

Publisert: 08.04.2014 09:32. Sist endret: 08.04.2014 09:36.

Med store telehivskader på nye E 18 i Østfold og E 16 i Ullensaker i friskt minne, hopper Statens vegvesen bukk over forskriftene i byggingen av Riksveg 4 på Hadeland.

  • Norsk massivtreprodusent omsatte for 242 millioner kroner i fjor

  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger

  • Her leveres koronatest som underentreprise

  • Utenlandske arbeidstakere får kompensasjonsordning

Nettleder

Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren

Les også:

  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Norsk massivtreprodusent omsatte for 242 millioner kroner i fjor
  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger
  • Her leveres koronatest som underentreprise
  • Utenlandske arbeidstakere får kompensasjonsordning
  • Regjeringen vil la USA sette opp infrastruktur på norske militærbaser
  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
  • Bedrift omsatte for over 100 millioner i 2019 – nå er de slått konkurs
  • Betalingsfristen for skatter og avgifter utsettes
  • Tryg har betalt ut 120 millioner etter Gjerdrum-skredet
  • Treindustrien melder om økning i salget av trebaserte byggevarer
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger

Flere kontrakter

  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
  • AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet
  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorTruls Tunmo

Nye Riksveg 4
 

Går mellom Gran grense og Jaren – 9,3 kilometer med firefelts motorvei. I tillegg kommer 11 kilometer lokale veier.

Til sammen 17 betongkonstruksjoner (kulverter, bruer, tekniske bygg og tunnelportaler).

700 meter lang tunnel med to felt i hver retning. Tverrforbindelser for hver 250. meter i tunnelen.

Overbygning: 2,06 cm – drøyt 30 cm under dagens retningslinjer i Håndbok 018 fra Vegdirektoratet.

Veiskulder: 1,5 meter.

Skulderkant med kantstein inn mot midtrabatt: 50 cm.

Pris: 1,2 milliarder kroner eksklusiv moms.

Åpner: 16. desember 2016.

Kilde: Statens vegvesen/NCC Construction.

Nå innrømmer Statens vegvesen at overbygningen på den 9,3 kilometer lange strekningen mellom Gran grense og Jaren bygges om lag 30 cm mindre enn det som er retningsgivende i Håndbok 018 fra Vegdirektoratet.

– Ja, det er riktig. Planleggingsarbeidet var kommet såpass langt for Riksveg 4 på Hadeland før Håndbok 018 ble revidert at vi bestemte oss for å bygge overbygningen om lag 30 cm under gjeldene retningslinjer i Håndbok 018, noe Vegdirektoratet godkjente. Men jeg vil samtidig understreke at vi bygger den nye veien med enn tykkelse som er 30 cm over retningslinjene i gamle Håndbok 018, sier direktør Lars Erik Hauer i Veg- og transportavdelingen i Vegdirektoratet til Byggeindustrien.

Anleggsarbeidet med den nye firefeltsveien begynte imidlertid så sent som i september 2013, og sikre kilder sier til Byggeindustrien at de stusser over at Statens vegvesen ikke følger dagens retningslinjer og byggetekniske anbefalinger som er gitt av tunge fagfolk.


Grunnervervsproblemer

Byggeindustrien har tidligere skrevet om grunnervervsproblemer knyttet til byggingen av Riksveg 4. Fortsatt er ikke dette i orden.

– Det gjenstår å få løst situasjonen rundt seks-syv grunnerverv, og noen av disse er mer kritiske enn andre. Det er et par steder der NCC Construction allerede skulle ha vært i gang med anleggsarbeidet, men vi jobber for en snarlig løsning, sier byggeleder Sturla Elvsveen i Statens vegvesen til Byggeindustrien.

– Dette er en situasjon vi forholder oss til. Vi jobber der vi kan jobbe, og vi må bli enige med Vegvesenet om konsekvensene rundt arbeidsstopp. Men per i dag er ikke situasjonen konfliktfylt, sier prosjektleder Arnfinn Erlien i NCC Construction til Byggeindustrien.

Anleggsstopp om natten

I motsetning til Fellesprosjektet E6 – Dovrebanen langs Mjøsa, jobbes det ikke døgnet rundt med veibyggingen på Hadeland. Fra klokken 02 til 06 er det etter skiftplanen arbeidsstopp i den 1700 meter lange tunnelen.

– Men blir injeksjon igangsatt må denne gå kontinuerlig. Også andre ikke-støyende arbeider i tunnelen utføres tidvis om natten. Det er ingen sprengningsarbeid verken i dagen eller i tunnelen mellom klokken 23 og 07, sier Erlien.

Uranholdig skifer

Bergarten Alunskifer har skapt utfordringer i byggingen for deler av strekningen. Men ifølge Elvsveen blir dette håndtert på en forsvarlig måte.

– Dette er et giftig materiale som må lagres trygt, og dette blir gjort i en myr under en ny vei ned mot Riksveg 4. Dette gjør vi på en forsvarlig måte og det blir ingen strålingsfare, sier Elvsveen.

Andre vesentlige byggetekniske vanskeligheter har det ikke vært, ifølge NCC Construction.

– Men vi har en miljømessig utfordring som går på å redusere støv fra tørr og nedknust skifer, og krav til rensing og kosting av veier når det er vått, sier Erlien.

Gir NCC skryt

Byggeleder Sturla Elvsveen i Statens vegvesen gir honnør til måten NCC Construction løser anleggsarbeidet.

– Jeg synes entreprenøren skal ha kreditt for at de har klart å kaste om på planene sine etter hvert som grunnervervene har kommet på plass. De har vist en stor grad av fleksibilitet, sier Elvsveen.

– Dette er alvorlig

Statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet sier det er oppsiktsvekkende at ikke nye Håndbok 018 fra Vegdirektoratet blir fulgt.

– Det er både alvorlig og oppsiktsvekkende Vegdirektoratet ikke følger opp retningslinjene som de selv har satt. Ikke minst ut i fra det faktum at det har blitt store telehivskader og andre problemer på nye store veiprosjekter de siste årene. At de ikke følger retningslinjene i Håndbok 018 kan gi store konsekvenser med blant annet økte utgifter for samfunnet. Jeg vil informere samferdselsministeren om saken og ta dette opp med Vegdirektoratet, sier Bård Hoksrud til Byggeindustrien.

Les også:
  • Startet grunnerverv to uker før byggestart på milliardprosjekt

Nøkkelord:

Anlegg
 

Norsk massivtre-produsent omsatte for 242 millioner kroner i fjor

 

Her leveres koronatest som underentreprise

 

Bedrift omsatte for over 100 millioner i 2019
– nå er de slått konkurs

 

Frp vil endre regelverket for moms på omtvistede krav

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen