Tårnet på Jarlsø

Ill: Jarlsø Eiendom /OxivisualsFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonIll: Jarlsø Eiendom /OxivisualsFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond JoelsonFoto: Trond Joelson

Tungindustrien på skjærgårdsøya ved Tønsberg er borte, nå er forvandlingen til en ren boligidyll godt over halvveis ferdig. Som kontrast til den lavere bebyggelsen kneiser Tårnet ytterst mot syd, og kan by på ramsalt klima med en ubeskrivelig utsikt.

Fakta

Sted: Jarlsø, Tønsberg

Prosjekttype: Leilighetsbygg

BRA: 4.500 kvm (boliger/fellesareal), 1.500 kvm parkering

Byggherre: Jarlsø Eiendom

Totalentrepriser (styrte): Grunn-
og fundamentering: Wike l Betong-
elementer: Block Berge Bygg l Tett bygg: Våle Bygg Kontraktssum Våle bygg, eks mva: 50 millioner kroner

Arkitekt: Spir Arkitekter

Rådgivere: RIB: Prefab Design l RIV: Asplin prosjekt og rådgivnings-
tjenester l RIG: Grunnteknikk / Prefab Design l RIBR: Norconsult l RIE: Prosjekt & ENØK partner

Underentreprenører/leverandører: Betongelementer: Newmo l Kjøkken og garderobe: Crown Imperial Norge l Ventilasjon: Multiluft l Rør: Olaf B. Terjesen l Elektro: Pet Installasjon l Flis: Dag Arne Nilsen l Tilvalg flis: Montér Zeiner l Maler: Bjørvik & Haugen l Rekkverk: Windoor l Betongarbeider utomhus: Thunberg l Gasspeiser: Varmeøkonomi l Glass over benkeplate: Glass og Fasader l Tekking: Icopal Tak l Blikkenslager: Blikkenslager Søby l Vinduer & Dører i klimaskall l NorDan l Ståldører: Lande Mek. Verksted l Heis: Otis Heis l Innerdører: Jeld Wen / Swedoor l Undergulv / legging parkett: Stigs Salg og Montasje l Brannsikring: Bygg og Brannsikring l Avfalls-
håndtering: Norsk Gjenvinning l Terrassegulv: Kebony l Spiraltrapp: Safexit

Selv om Jarlsø omtales allerede av Snorre i Ynglingesagaen, er det de siste hundre årene med tungindustri som har satt øya på kartet. Jarlsø Verft, senere Jarlsø Industrier, drev både skipsverft og jernstøperi på øya, før den siste industrivirksomheten ble avviklet i 2006. Jarlsø Eiendom, som etter hvert overtok den 180 mål store øya, fikk gjennom en omregulering for inntil 400 boliger og lett næring i 2006, og kunne sette det første spadestikket i jorda i 2007.

Noen få av de eldre industri-byggene er bevart; de er renovert og huser nå lettere næringsvirksomhet. Mens de eksisterende og kommende boligene har og vil ha lav bebyggelse, ønsket Jarlsø Eiendom å markere inn-
seilingen til Tønsberg med et signalbygg ytterst på syd-
spissen av øya.

Økt med to etasjer
– Et signalbygg trenger nød-
vendigvis ikke være høyt for å markere seg, men her var det fra start av et premiss for utbygger. Det var hele tiden en utfordring å få til et volum samtidig som det også skulle være slankt. Under prosessen kjempet vi litt for å få til økningen med to etasjer fra ti til de nåværende tolv etasjene. Det var jo føringer også med tanke på byggemetode og utforming; det skulle også her være prefabrikkerte betong-elementer, forteller Tore Jahnsen i Spir Arkitekter, som også har laget detaljreguleringsplanen for byggetrinnene 2, 3 og 4 på Jarlsø.

– Tårnet er delt opp i tre totalentrepriser, forteller Jarlsø Eien-
doms prosjektleder, Stian Røed.

– Vi har brukt Wike på grunn- og fundamentering, Block Berge på betongelementer og Våle Bygg på tett bygg. Både Block Berge og Våle Bygg har vært med på alle byggetrinnene, der vi har prøvd de fleste entrepriseformene. Men dette er den vi formen vi helst foretrekker.

Råbygget med p-arealer under terreng, felles arealer i plan 1, og 30 leiligheter fordelt fra andre til tolvte etasje er altså utført av Block Berge.

Våle Bygg kunne ved sin oppstart rett etter påske i 2013, begynne rett på tømrerjobben.

– I forhold til vårt behov og til HMS er det en veldig ryddig måte for oss å jobbe på. Siden det er plassbygde yttervegger i slipt og synlig betong, har vi ikke hatt behov for stillaser, men kunne gå rett på med å tette bygget. I tillegg til tømrerjobben har vi også hatt rør, ventilasjon, elektro, maling, flis og kjøkken under vår entreprise. Vi har også hatt fremdrifts- og koordineringsansvar for alle entreprisene i prosjektet, samt ansvaret for tilvalg i leilighetene, forklarer Morten Firing, prosjektleder i Våle Bygg.

Vertikal logistikk
– Det var en utfordring å få til en god logistikk i høyden, og ikke kun sideveis. Vi innså raskt at vi måtte ha fasadeheis. Det å sende mannskaper og materiell opp i tolvte, tar uansett vesentlig lenger tid enn på lavere bebyggelse på tre etasjer. Det er tatt hensyn til i driftskalkylene våre, der det er lagt til en rund sum timer pr. etasje oppover i forhold til merforbruk. Vi tror vi har lagt oss på riktig nivå, sier Firing.

Værutsatt
Tårnet er trukket et par titalls meter tilbake fra selve brygge-kanten, og er lagt inn mot et utsprengt område der det tidligere var lagringsplass.

– Der det er utsikt, der er det også værhardt, sier Firing. – Noen ganger blåser det kraftig her, og vi har hatt vindkast på opptil 30 meter i sekundet. Det har hendt vi har måttet stoppe produk-sjonen for enkelte fag. Under forhold med slike krefter i sving 30-40 meter over bakken, er det altfor farlig å heise på plass betongelementer samt å foreta taktekking, påpeker han.

– Vi har gjort en del tiltak for å skjerme for vinden. Har glasset inn deler av balkongene med skyvedører av glass, slik at man kan sitte bak glasset og være skjermet. Vi har lagt tre leiligheter i hver etasje, men tårnet smalner av oppover. Derfor er det i de to øverste etasjene kun to leiligheter pr. etasje. Alle leilighetene byr på svært god utsikt, mens det på den overskytende delen av takflaten i tiende etasje er etablert en felles takterrasse, sier Jahnsen.

Badstue og vinskap
Også på nivået over parkeringsanlegget er det anlagt en delvis beplantet hage. De 30 leilighetene befinner seg fra andre etasje og oppover. Første etasje inneholder fellesarealer med trimrom og badstue, og egne låsbare vinskap for hver boenhet. Her ligger også en leilighet som beboerne kan leie for sine gjester.

Selv om standarden er over snit-tet, med blant annet gasspeiser,

Kebony på terrassegulv og enstavsparkett fra Kährs i leilighetene, har det vært en del tilleggsbestillinger. Både fra Jarlsø Eiendom, og som etterbestillinger i form av tilvalg fra boligkjøperne.

– Vi har nærmere 20 prosent ekstra bestillinger i forhold til kontrakt – inkludert kundetilvalget relatert til arbeids timer – men klarer allikevel å levere i forhold til de tidsaspektene kundene har fått forespeilet fra første dag av byggherre, forteller Firing.

Utnytte ressursene
Våle Bygg holder nå samtidig på med naboprosjektet byggetrinn 4, som er to lavblokker med til sammen 30 leiligheter og parkerings kjeller under begge blokkene. De skal stå ferdig i midten av september i år. På det mest hektiske har det vært opptil 100 mann inne daglig i produksjonsfasen på de to prosjektene.

– For å klare en så streng produksjon er det viktig å holde frem-
driftsplanene, dersom vi skulle havne bakpå. Da forskyver vi aktiviteter, og da kan løpet være kjørt. Det har vært et viktig prinsipp å justere innsats og ressursbruk og utnytte en god logi-
stikk fremfor justering av fremdrifts planer i prosjektene, sier han.

Sammenliknet med tilsvarende transformasjoner fra industri til boliger, er utnyttelsesgraden på Jarlsø lav. Den brofaste øya er på 180 mål og er regulert for opptil 400 boliger. Salget av leiligheter på Jarlsø har gått veldig bra.

– Nå begynner flere ting å falle på plass for de totalt 230 leilighetene vi totalt vil ha etablert her i løpet av året. Foruten store grøntområder er det både nærings- og kontorvirksomhet, dagligvarer, treningssenter og frisør. Antakeligvis kommer det snart en restaurant her ute også, sier Røed i Jarlsø Eiendom.


Flere prosjekter