Rigger for rask Ringeriksbaneplanlegging

Jernbaneverket er nå gang med å organisere planarbeidet med Ringeriksbanen. For å få en rask og effektiv planprosess må prosjektet bemannes og viktige avklaringer gjøres nå.

– Vi er i en god dialog med Samferdselsdepartementet om dette og skal innen første februar oversende en prosjektplan, sier regional plan- og utredningsdirektør Lars Christian Stendal til Jernbaneverkets nettsider.

– Vi er glad for at vi nå kan gå i gang for fullt med arbeidet for Ringeriksbanen, men er samtidig tydelige på at flere viktige avklaringer må gjøres veldig raskt for å kunne nå en mulig byggestart i 2019, i tråd med det politikerne har skissert, sier han.

Rett før jul fikk Jernbaneverket som kjent oppdragsbrevet fra departementet der det slås fast at Ringeriksbanen skal planlegges som en del av intercityutbyggingen. Det betyr en bane med dobbeltspor og hastigheter på inntil 250 kilometer i timen. –Ringeriksbanen ble i forrige runde planlagt som en enkeltsporet bane og 200 km/t, sier Stendal. I 1999 ble det laget kommunedelplan for banen.

– Det ble altså gjort mye arbeid i forrige runde, og mye av dette kan helt sikkert tas med og legges til grunn for det arbeidet vi nå går i gang med.

-Spørsmålet vi må raskt få avklart er hvor mye av det som tidligere er utført som fortsatt er gjeldende, sier han. Dessuten har Statens vegvesen utarbeidet forslag til kommunedelplan for ny E16 mellom Skaret og Hønefoss.

- Vegvesenet har utført et stort arbeid, der vi får tilgang til alt de har. Dette vil også hjelpe oss godt på veg, sier Stendal.

Les mer om prosjektet her