NCC snart i gang på rv 4

I begynnelsen av oktober starter bygginga av ny riksvei 4 på strekningen mellom kommunegrensa mot Lunner i sør og Sandvoldkrysset på Jaren i nord.

Det er NCC som skal bygge vegen for Statens vegvesen. I løpet av september begynner entreprenøren å forberede bygging av tunnelen som skal føre trafikken forbi Gran sentrum. En anleggsrigg vil bli satt opp ved Morstadkrysset sør for sentrum, der tunnelen får sitt søndre utløp. Om ca. en måned kan arbeidet ta til for fullt langs hele den 9,3 km lange strekningen, melder Statens vegvesen.

- Statens vegvesen har nå mellom 15 og 20 personer med daglig tilhold på anleggskontoret i rådhuset på Jaren for å følge opp prosjektet, sier byggeleder Sturla Elvsveen.

– I løpet av september vil entreprenøren, NCC, også ha daglig bemanning på sitt anleggskontor i det gamle lensmannskontoret på rådhuset. Mellom 150 og 200 personer blir sysselsatt i forbindelse med selve bygginga, og mange av disse blir innkvartert i boligbrakker som NCC setter opp på Mohagen nord for Jaren sentrum.

En del av massene som skal graves ut i Gran inneholder alunskifer, som må håndteres etter strenge regler, for å hindre forurensing. Disse massene vil bli deponert på en sikker måte i myrområdet ved søndre tunnelportal. Øvrige masser vil bli brukt i vegtraseen. Det er Klima- og forurensingsdirektoratet (KLIF) som godkjenner planene for håndtering av masser som inneholder alunskifer.

Hele prosjektet vil koste ca. 2,2 milliarder kroner og blir finansiert med statlige midler og bompenger. Vegen skal åpnes innen utgangen av 2016. I vår startet også bygginga av 3,4 km ny veg med midtdeler og forbikjøringsfelt på Lygna sør, lengst nord i Gran kommune. Dette arbeidet skal være ferdig ca. 1. juli neste år og vil koste ca. 100 millioner kroner.

Hensikt med utbygginga:
Dagens rv. 4 gjennom Gran er smal og svingete og har verken tilfredsstillende trafikksikkerhet eller framkommelighet i forhold til trafikkmengden. Mellom kommunegrensa og Jaren blir vegen i snitt trafikkert av ca. 12 500 kjøretøy i døgnet og fartsgrensa er 70 km i timen eller lavere. På Lygna sør er trafikkmengden om lag 5600 kjøretøy i døgnet. 10 prosent av disse er tunge kjøretøy, som kan ha problemer med stigningen i Lygnabakkene. Når strekningen på 3,4 km er bygget ut, vil stigningsforholdene bli bedre og mindre kjøretøy kan lettere komme forbi i forbikjøringsfeltene.

Midtdeler mellom kjøreretningene er det beste tiltaket mot møteulykker, som er en av de farligste ulykkestypene. Ved å redusere antallet avkjørsler i direkte tilknytning til rv. 4, vil det også bli færre kryssulykker, f.eks. påkjørsler bakfra. Når lokal- og gjennomgangstrafikken skilles, blir det lettere å legge forholdene til rette for gående og syklende langs lokalvegen.

Dette skal bygges på strekningen Lunner grense – Jaren:

*9,3 km ny rv. 4 med fire kjørefelt og midtdeler, hovedsakelig i ny trasé.

*Den nye vegen blir 20 meter bred og får tre kryss for av- og påkjøring.

*Gamle riksveg 4 med tilstøtende lokalveger blir rustet opp for 50 mill. kroner, bl.a. ved at Gran sentrum får miljøgate.

Arbeidet omfatter blant annet:

*1,7 km lang tunnel utenom Gran sentrum (med to tunnelløp)

*10 km ombygget lokalveg

*16 vegkonstruksjoner (bruer, tunnelportaler, kulverter etc.)

*Flytting av ca. 600 000 m3 jordmasser

*Flytting av ca. 335 000 m3 fjell fra tunnel

*Flytting av ca. 300 000 m3 fjell fra resten av anlegget

*Utskifting av 200 000 m3 myrmasser

*Legging av 275 000 m2 asfaltFasadetiltak mot støy på ca. 150 eiendommer