Vel 10,9 milliarder kroner til vegformål

Til vegformål er det over statsbudsjettet for 2002 foreslått i alt 10 906,4 millioner kroner. Dette er en økning på 649 millioner kroner eller 6,3 prosent, sammenliknet med saldert budsjett 2001. Regjeringen har særlig prioritert økte bevilgninger til drift og vedlikehold av riksvegene, blant annet tiltak som vil gi bedre trafikksikkerhet. For investeringene er det lagt vekt på en rasjonell anleggsdrift, og det blir også foreslått å sette i gang flere nye prosjekter.

Bevilgningene til vedlikehold og drift av riksvegnettet (ikke medregnet riksvegferjedriften) øker med 5,5 prosent til 5 312 millioner kroner. Til utbygging riksveger, medregnet rassikring, er det foreslått 4 551,2 millioner kroner. Dette er en økning på 348 millioner kroner eller 8,3 prosent i forhold til saldert budsjett 2001. Innenfor forslaget er det lagt vekt på å sikre rasjonell anleggsdrift for igangsatte prosjekter, både på stamvegnettet og det øvrige riksvegnettet. Regjeringen har ellers prioritert investeringstiltak som har en særlig positiv virkning for trafikksikkerheten og tiltak for å verne mot støy og luftforurensning fra vegtrafikken. I tillegg er det lagt vekt på å følge opp statlige forpliktelser i inngåtte bompengeavtaler, det vil si for utbyggingsprosjekter som finansieres ved en kombinasjon av statlige midler og bompenger. Satsingen på rassikring og legging av fast dekke på gjenværende riksveger med grusdekke, vil bli videreført i 2002. I tillegg til bevilgninger over statsbudsjettet er det anslått at bompengeselskapene for 2002 vil stille til rådighet om lag 1 670 millioner kroner til riksveginvesteringer, medregnet særlige investeringstiltak for kollektivtrafikken. Statens tilskudd til drift av riksvegferjene inngår i bevilgningene til vegformål, og det foreslåtte tilskuddet for 2002 er på 1 050 millioner kroner. Trafikktilsyn, drift og vedlikehold: 5,3 milliarder kroner øker med 5,5 prosent 5 312 millioner kroner er avsatt til trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksvegnettet. Dette er en økning med 279,2 millioner kroner eller 5,5 prosent i forhold til saldert budsjett 2001. Innenfor de foreslåtte bevilgninger har regjeringen prioritert oppgaver som er knyttet til trafikksikkerhet, med blant annet oppfølging av tiltak som er rettet mot trafikanter og kjøretøy. Utover dette er det særlig lagt vekt på vedlikeholdstiltak for å opprettholde vegstandarden og bevare vegkapitalen. I budsjettforslaget er det vist til planer om at det hvert år i perioden 2002-2005 skal foretas i gjennomsnitt 800 000 bilbeltekontroller. Dette tilsvarer bortimot en fordobling av dagens kontrollomfang. For å nå målene om færre ulykker med tunge kjøretøyer er det årlig planlagt 300 000 tungtransportkontroller. Dette betyr en økning på nærmere 40 prosent, sammenliknet med dagens kontrollomfang. Fra og med vintersesongen 2001/2002 vil det bli opprettet beredskap for nattbrøyting på E10 over Bjørnefjell i Finnmark og på stamveger og andre viktige ruter i Finnmark hvor det tidligere ikke har vært slik beredskap. Tilskudd til drift av riksvegferjer: Vel 1 050 millioner kroner For neste år er det foreslått 1 050,3 millioner kroner som tilskudd til drift av riksvegferjer. Dette er om lag det samme beløpet som for 2001. Statens utgifter til drift av riksvegferjer har økt betydelig i de siste årene. Siden 1998 har det statlige tilskuddet til riksvegferjedriften hatt en reell vekst på over 60 prosent. I forslaget er det lagt til grunn en takstøkning på fem prosent. Fire nybygde ferjer vil bli satt inn i riksvegferjedriften i løpet av 2002. En av disse nybygde ferjene skal settes inn på stamvegsambandet Volda Folkestad i Møre og Romsdal. I forslaget blir det vist til at Vegdirektoratet arbeider videre med å klarlegge forutsetningene for utprøving av ferje av typen Ferry Cat 120, som er en katamaranferje. Som ledd i denne vurdering vil man se nærmere på hvordan ei slik katamaranferje egner seg i forskjellige slags ferjesamband, blant annet i samband som er særlig værutsatte. Riksveginvesteringer: Nær 4,6 milliarder kroner øker med 8,3 prosent 4 551,2 millioner kroner er foreslått som statlige bevilgninger til riksveginvesteringer, medregnet rassikring. Dette er en økning på 348 millioner kroner eller 8,3 prosent i forhold til saldert budsjett 2001. Innenfor investeringene legges det vekt på hensynet til rasjonell framdrift på igangsatte anlegg og på tiltak som fører til økt trafikksikkerhet. Av de samlede riksveginvesteringer er 1 802,6 millioner kroner foreslått til stamveger. Til investeringer på det øvrige riksvegnettet foreslås 943,8 millioner kroner, mens 1 429,7 millioner kroner er foreslått til en rekke mindre investeringstiltak som blant annet er viktig for trafikksikkerhet, kollektivtrafikk og miljø. I tillegg til riksveginvesteringer over statsbudsjettet er det anslått at 1 670 millioner kroner vil bli stilt til rådighet fra bompengeselskapene i 2002. Riksvegprosjekter Innenfor den foreslåtte bevilgningen på nær 4,6 milliarder kroner til riksveginvesteringer er det funnet rom for å sette i gang flere nye, store prosjekter på stamvegnettet i 2002. En slik startbevilgning er foreslått til blant annet disse nye prosjektene: E6 Assurtjern - Klemetsrud (Oslo/Akerhus), E6 Jevika - Selli (Nord-Trøndelag) E18 Brokelandsheia - Vinterkjær (Aust-Agder), E39 Stigedalen (Sogn og Fjordane) E16 Voldum - Seltun (Sogn og Fjordane) Regjeringen foreslår også delvis bompengefinansiering av: E39 Teigen - Bogen (Sogn og Fjordane) E134 Rullestadjuvet (Hordaland) E39 over Stord (Hordaland) Av større prosjekter som tidligere er tatt opp til bevilgning og som får betydelige midler i 2002, kan nevnes: Rv 35 Lunner - Gardermoen (Akershus/Oppland) E18 Bjørndalssletta - Gartnerløkka (Vest-Agder) E6 Skjerdingstad - Jaktøyen (Sør-Trøndelag) E6 Osen - Korgen (Nordland). Tiltak for kollektivtrafikken finansiert over vegbudsjettet Innenfor forslaget til statlige bevilgninger til riksveginvesteringer er det avsatt i alt 115 millioner kroner til utbygging av infrastrukturen for kollektivtransporten. Midlene vil i hovedsak gå til storbyene Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger, med omkringliggende kommuner. I tillegg er det regnet med at bompengefinansiering vil gi ytterligere 355 millioner kroner til slike formål. Midlene omfatter investeringer i lokale trikk- og banestrekninger, jernbane og tiltak rettet mot kommunale veger, fylkes- og riksveger, med sikte på å legge til rette for kollektivtrafikken. Midlene går også til terminalanlegg. Rassikring Innenfor den foreslåtte bevilgningen til riksveginvesteringer er det avsatt i alt 320 millioner kroner til prosjekter og tiltak som bidrar til å sikre mot ras på vegnettet. Av dette beløpet er 146,6 millioner kroner ført opp på posten Rassikring. Resten av beløpet, det vil si 173,4 millioner kroner omfatter rassikringstiltak i forbindelse med blant annet større strekningsvise utbygginger av ny veg. Større rassikringstiltak som foreslås prioritert i 2002: Rv 13 Ivarsflaten i Rogaland Rv 550 Velureskredene i Hordaland Rv 650 Dyrkorn - Visettunnelen i Møre og Romsdal E6 Skardalen - Bånes i Troms Rv 94 Stallogargoflågan i Finnmark Riksvegnettet: Grusveger får fast dekke Innenfor den foreslåtte bevilgningen til riksveginvesteringer er det avsatt 135 millioner kroner til legging av fast dekke og andre utbedringer av riksveger som i dag har grusdekke. Samferdselsdepartementet legger til grunn at programmet for legging av fast dekke på riksveger skal være gjennomført innen utgangen av 2003. Kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift Nær 103 millioner kroner er foreslått til vegformål i distriktene - som kompensasjon for at enkelte næringer nå må betale full arbeidsgiveravgift uansett hvor arbeidstakeren bor. Riksveginvesteringer - stamvegnettet Statlige midler til riksveginvesteringer, fordelt på stamvegrutene forslag for 2002: Rute millioner kroner 1 E6 Riksgrensen/Svinesund - Oslo 115,0 2 E6 Oslo - Trondheim 175,0 3 E6 Trondheim - Fauske med tilknytninger 238,0 4 E6 Fauske - Nordkjosbotn med tilknytninger 133,0 5 E6 Nordkjosbotn - Kirkenes med tilknytninger 60,0 6 E18 Riksgrensen/Ørje - Oslo 95,0 7 E18 Oslo - Kristiansand 260,0 8 E39 Kristiansand - Bergen 66,0 9 E39 Bergen - Ålesund (Vågsbotn - Spjelkavik) 150,0 10 E39 Ålesund - Trondheim (Kjelbotn-Klett) - 11 E134 Drammen - Haugesund 152,6 12 E16 Sandvika - Bergen 100,0 13 Rv 15 Otta - Hjelle - 14 E136 Dombås - Ålesund - 15 Rv 2 Riksgrensen/Magnor - Kløfta m/tilknytning til Elverum (rv 20) - 16 Rv 3 Kolomoen - Ulsberg - 17 Rv 35 Hønefoss - Jessheim 250,0 18 Rv 23 Lier - Drøbak - Vassum 8,0 Sum 1 802,6 På en del vegruter vil annen finansiering, hovedsakelig bompenger, komme i tillegg. Disse tilleggsmidlene er i 2002 anslått til 554 millioner kroner. Riksveginvesteringer øvrige riksveger fylkesvis fordeling Forslag til fordeling av statlige midler 2002: millioner kroner Østfold 92,0 Akershus 338,0 Oslo 134,0 Hedmark 67,0 Oppland 68,0 Buskerud 259,0 Vestfold 84,0 Telemark 128,0 Aust-Agder 61,0 Vest-Agder 68,5 Rogaland 124,0 Hordaland 288,9 Sogn og Fjordane 168,0 Møre og Romsdal 109,4 Sør-Trøndelag 124,8 Nord-Trøndelag 65,5 Nordland 137,0 Troms 89,0 Finnmark 114,0 Sum 2 520,1 I en del fylker vil annen finansiering (bompenger osv.) komme i tillegg. Disse tilleggsmidlene er for 2002 anslått til 1 180 millioner kroner.