Terminalutvidelse Molde lufthavn

Terminalutvidelse Molde lufthavn

Sted: Molde

Prosjekttype: Terminalbygg

Areal: 800 kvm

Byggherre: Avinor

Hovedentreprenør: Røberg Bygg

Kontraktsum eks. mva:
22 millioner kroner

Arkitekt: LPO Arkitekter

Prosjekteringsledelse: GreenAdvisers

Rågdivere:RIB, RIBr og RIV: Norconsult - prosjektgruppen: Avinor, Innovasjon Norge og Silvinova-
Kontraktspart, RIBtre og RIBtre utførende samt leveranser av prefab massivtre: Massive Wood Constructions

Underentreprenører/leverandører: Elektro: Mifo - Ventilasjon: GK Norge - Sanitær: Molde VVS - Grunnentrep-
renør: L.A. Nordhaug - Maler: Malermestrene BMV - Vindu og fasader: Valumin - Taktekking: Vestlandstak - Parkett: Bo Andrén Norge - Trelast og byggevarer: Røberg Byggmarked

Norges første flyplassterminal-tilbygg i massivtre står ferdig på Molde lufthavn, Årø. Terminalbygget blir tatt i bruk første gang 15. mars for charterreisende til Gran Canaria.

Bruttoarealet på tilbygget til den eksisterende terminalen er på bare 800 kvm og skal hovedsaklig brukes som innsjekkingsområde og avgangshall for utenlandstrafikk samt dutyfree-område. Men som pilotprosjekt for Avinor er det et viktig bygg. Det kan bli snakk om å bygge terminalbygg i større skala i massivtre på flere flyplasser senere.

Nordisk utseende
Da Avinors konsernsjef, Dag Falk-Petersen, var på Molde lufthavn nylig sammen med landbruksminister Trygve Slagsvold Vedum, likte begge det de så. Falk-Petersen kunne ikke dy seg for å bemerke at lukten av treverk gir en god følelse. Han opplyste at prosjektet vil bli evaluert etter en tids bruk, og at en deretter vil ta stilling til eventuelle nye prosjekter i massivtre på flyplasser.

Han pekte på vekt, pris, byggetid og ikke minst et "nordisk utseende" på terminalbygget som umiddelbare suksessfaktorer for massivtre.

Landbruksminister Trygve Slagsvold Vedum vektlegger også bruken av tre som byggemateriale som viktig, både fordi det kan gi ny virksomhet i bygdene og fordi tre er klimagunstig. Han mener massivtre med fordel kan brukes både på rasteplasser, flyplasser, kaier og større byggeprosjekter.

Lyd og brann
Det har vært stilt spørsmål ved både lyd- og brannutfordringer ved massivtre. Tre leder lyd bedre enn betong. Dette vil bli fulgt opp av lydteknikere på ulike massivtre-prosjekter som nå bygges i Norge, men er muligens et viktigere spørsmål i et leilighetsbygg enn på en flyplassterminal.

Det hevdes at brannegenskapene skal være positive fordi det vil ta lang tid før en brann trenger gjennom massivtre. Det gir rom for evakuering i tilfelle brann.

Arkitekt Wilhelm Munthe-Kaas, som sammen med Camilla Hoel Eduardsen i LPO Arkitekter har utformet bygget, er fornøyd med sluttresultatet. Munthe-Kaas sier til Byggeindustrien at de V-formede søylene har en praktisk funksjon for stabilisering av bygget, i tillegg til det estetiske uttrykket.

Binder CO2
En fordel som trekkes fram for massivtre er at det binder CO2.

Massivtre som brukes i terminalbygget på Årø består av krysslimte flater i flere lag av tre fra 100 til 250 mm. tykkelse og elementstørrelse på maks 3.000 x 16.000 millimeter. Statiske elementer for vegger er 100 mm og for gulv og tak 250 mm.

Kledningen er saltimpregnert, kokt i linolje og behandlet med jernvitrol, det siste på grunn av fargen. Dette er gunstig for varighet og vedlikehold.

Massive Wood Constructions AS, med hovedkontor i Oslo, har levert de prefabrikerte massivtre-konstruksjonene som er montert sammen og tilpasset på byggeplassen.

Sivilingeniør Odd Grøthe i Høyer Finseth AS, som representerte massivtre-leverandøren under ferdigbefaringen, sier til Byggeindustrien at massivtre kommer som et alternativ til prefab betong. Vekt, pris, kortere byggetid og energi/miljø gir massivtre en fordel, ifølge Grøthe.

Et trebasert innovasjonsprogram gjennom Innovasjon Norge, Tre og samferdsel, støtter opp om pilotprosjektet på Årø. Dette innovasjonsprogrammet skal motivere til mer bruk av tre og innovative løsninger innenfor samferdsel i Norge.

Plusser og minuser
Prosjektleder for byggherren, Alf Jarle Åramnes, og prosjektleder for hovedentreprenøren, Arnfinn Røberg i Røberg Bygg AS i Midsund i Romsdal, sitter igjen med både gode og noen mindre gode erfaringer etter at byggeprosjektet på Årø er i mål.

Åramnes er ikke i tvil om at det ville ha gått raskere og blitt enda rimeligere dersom det kunne bygges fra grunnen av i massivtre. På Årø måtte det gjøres tilpasninger til et eksisterende bygg i betong. Det fordyret en god del. Bygget skulle i utgangspunktet koste vel 14 millioner kroner men endte på 22 millioner kroner.

Tyngden på dekkeelementene er en av flere årsaker til valget av massivtre. Hulldekke-elementer ville ha blitt for tungt på det eksisterende fundamentet, som måtte tilpasses nybygget. Fundamentering, tilpasning og logistikk var de tre faktorene som til sist førte til en solid sprekk i byggekostnaden på dette bygget.

– Logistikken kunne vært bedre. Det er viktig at leveransene av treelementer kommer når de skal og i riktig rekkefølge, sier Røberg.

Det hopet seg av og til opp med treelementer på en parkeringsplass ved flyplassen, samtidig som tømrerne til tider ikke hadde de riktige materialene å jobbe med.

Nøyaktighet
Røberg Bygg har solid erfaring både med stål, betong og tømring.

– Limtre er vi vant med, men såpass store, laminerte konstruksjoner som dette var helt nytt for oss. Men vi har flinke folk og har fått det til, sier Røberg.

Han forteller at de store dragerne var en utfordring. Millimeternøyaktighet måtte til, og det var mye som måtte tilpasses på byggeplassen.

Røbeerg ser positivt på bygging i massivtre og vil gjerne bygge videre på den erfaringen firmaet har høstet gjennom dette prosjektet.

Selv avsluttet han som daglig leder i Røberg Bygg med nybygget på flyplassen og overlater ledelsen i Røberg Bygg til Elias Hareide.  

Ifølge Åramnes har tilbakemeldingene på det ferdige bygget også vært gode.

Joacim Dørums selskap Green Advisers AS i Melhus har hatt byggeledelse på stedet. Dørum selv er blitt en slags reisende i massivtre-konstruksjoner.

Han er godt tilfreds med resultatet på Årø i Molde. At massivtre-konstruksjonen har kommet landeveien fra Østerrike, skyldes ikke mangel på kompetanse i Norge men snarere at vi bommer på pris her i landet, mener han.

– Det er dårlige tider i Europa og mange legger seg lavt for å få kontrakter. Norge taper i priskonkurransen på dette området som på flere andre områder, sier Dørum.

Han legger til at det kun er skjelettet som har kommet landeveien fra Østerrike. Omtrent halve bygget kommer fra norske leverandører.

Tekst og foto: Kjell Herskedal


Flere prosjekter