Nytt bad i 2013? Ja, takk!

Nærmere halve Norges befolkning har planer om å pusse opp hjemme i år. 75 prosent mener det er behov for oppussing – spesielt på badet, ifølge en ny undersøkelse.

Undersøkelsen som YouGov har gjennomført for Comfort viser at 75 prosent av de spurte mener det er behov for oppussing i egen bolig. Men kun 48 halvparten sier de helt sikkert kommer til å pusse opp i året som kommer.

Kvier seg
Ifølge undersøkelsen er det først og fremst baderommet nordmenn mener trenger en overhaling. Markedssjef Kari Øgle Kjensberg i Comfort, mener dette kan være en av grunnene til at ikke alle pusser opp selv om de ser behovet.

- Å pusse opp badet kan i noen tilfeller være en kostbar prosess som enkelte gjerne kvier seg litt for å gå løs på. Men det er mye man kan få gjort for relativt lite penger, sier Kjensberg.

Rimelig ansiktsløftning
Hun forteller at en typisk trend er at badene skal være gjennomført. Folk legger mer tid – og gjerne også mer penger – i planleggingen av baderommet. Slik kan jobben også virke større enn den trenger å være.

- Det jo ikke alle som skal pusse opp badet fra grunnen av, og da kan man få gjort mye for relativt lite penger. Et nytt vegghengt toalett, noen nye håndklær, vask, speil og så videre. Det er mye man kan gjøre for å gi badet en skikkelig ansiktsløftning, påpeker Kjensberg.

Nordmenn vil ha rimelig design
Kjensberg påpeker at det er lov å gjøre badet personlig. Selv om det er mye eksklusivitet i baderomstrendene den kommende tiden, er det mange av produsentene som satser på et bredt sortiment med utvalg av gode designprodukter også til en rimeligere penge.

- Badet har endret funksjon fra å være et sted man vasker seg til et sted hvor folk henter seg inn i en hektisk hverdag. Badet er blitt en velværesone, et fristed hvor man kan få et pusterom i hverdagen. Derfor er vi opptatt av å få en spesiell følelse når vi kommer inn på badet, sier Kjensberg.

Utvalget av rimeligere designprodukter på markedet ser også ut til å passe godt med nordmenns oppussingsplaner for 2013. I år som i fjor er det prisbevissthet som dominerer. Nærmere 80 prosent av de spurte i undersøkelsen oppgir at de har tenkt å bruke under 100.000 kroner på oppussing det kommende året.