Stemningen var god da statssekretær Jakob Bjelland kuttet snora under åpningen av rikvei 4 Sandvoll - Amundrud, sammen med prosjektleder Jan Erik Kvarberg i Anlegg øst, lærlingene Sander Hovde og Tiril Sølie Halvorsen, ordfører Randi Eek Thorsen, utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik, vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og byggeleder John Bekken.
Stemningen var god da statssekretær Jakob Bjelland kuttet snora under åpningen av rikvei 4 Sandvoll - Amundrud, sammen med prosjektleder Jan Erik Kvarberg i Anlegg øst, lærlingene Sander Hovde og Tiril Sølie Halvorsen, ordfører Randi Eek Thorsen, utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik, vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og byggeleder John Bekken.Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen.

Åpnet ny riksvei 4-strekning – lyser ut ny kontrakt til påske

13 måneder etter anleggsstart sto statssekretær Jakob Bjelland i Samferdselsdepartementet for den offisielle åpningen av den 3,8 kilometer lange riksvei 4-strekningen fra Sandvoll til Amundrud i Gran kommune. Ved påsketider 2023 lyser Vegvesenet ut den siste strekningen på riksvei 4 Roa-Lygna.

Under åpningen gratulerte statssekretær Jakob Bjelland alle som hadde bidratt til ny og tryggere riksvei, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

– Det er flott å se at vegen er ferdig sju måneder tidligere enn planlagt til en lavere pris enn beregnet, sa Bjelland under åpningen av veien.

Statssekretæren  la også vekt på at riksvei 4 er en viktig transportåre for de som bor i området og for lokalt næringsliv.

Lovord

Prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen var full av lovord for det gode samarbeidet Vegvesenet har hatt med Anlegg Øst Entreprenør under byggingen av den nye veien.

– Det gode resultatet med en ny vei vi kan åpne før tida, har vi fått til sammen, sa Johansen.

– Ny vei med større trafikksikkerhet.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland la vekt på at Vegvesenet har bygd en ny vei med større trafikksikkerhet.

- Den gamle trefeltsveien opp mot Lygna var blant de smaleste i landet. Med bredere vei og midtrekkverk, har vi fått en god og trygg vei med bedre framkommelighet. Møtefri vei er det mest effektive virkemiddelet mot alvorlige møteulykker, sa vegdirektøren.

Hun er bekymret for ulykkessituasjonen på norske veier. Det har vært en kraftig økning i tallet på drepte i trafikken på veiene i Norge i 2022 sammenlignet med året før, skriver Vegvesenet i meldingen.

– Nye trafikksikre veier, som den her på Hadeland, er et viktig virkemiddel mot trafikkdød, sa Hovland.

Lyser ut ny kontrakt

Ved påsketider 2023 lyser Vegvesenet ut den siste strekningen på riksvei 4 Roa-Lygna, den fem kilometer lange strekningen forbi Lygna og ned mot trefeltsvegen mot Einafjorden, opplyser byggherren.

Fra kommunegrensa mellom Gran og Lunner til Roa bygger arbeidsfellesskapet Hæhre/Isachsen ny 4,2 kilometer fire felts motorveg. Planen er å åpne motorveien høsten 2023.

Med de to siste delstrekningene ferdige har Vegvesenet bygd 26 kilometer ny vei på Hadeland, står det i meldingen.