Alpine-slurv kan forsinke Fellesprosjektet

En ny plastring av jernbanefyllingen mot Mjøsa er nødvendig på grunn av dårlig Alpine-arbeid.

Dette bekrefter prosjektleder for Fellesprosjektet E6 Dovrebanen, Taale Stensbye.

- Alpine har brukt stein med for liten dimensjon i den nåværende plastringen av jernbanefyllingen som vender mot Mjøsa. Dermed må dette arbeidet utføres på nytt, sier Stensbye til Byggeindustrien.

Tilbakeholder oppgjør
Han sier at Statens vegvesen har holdt tilbake 10 prosent av oppgjøret til Alpine på grunn av reklamasjoner på arbeidet de har utført.

- Disse pengene vil dekke merkostnadene vi får på grunn av at arbeidet må gjøres på nytt, sier Stensbye.

Frp-refs
Nestleder i Transportkomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud (Frp), mener regjeringen ikke har tilstrekkelig oversikt fremdriften i E6-utbyggingen.

- Dette skulle være den rødgrønne regjeringens prestisjeprosjekt på samferdselssiden, og et utstillingsvindu for en rask og effektiv utbygging. Dette utstillingsvinduet er nå i ferd med å falme. Jeg vet at flere leverandører og underentreprenører har kommet med bekymringsmeldinger til Statens vegvesen i lang tid som går på dårlig utført arbeid i prosjektet. Og Alpines slette jobb viser vel at Vegvesenet ikke har tatt signalene tidsnok. Nå forventer jeg at det ryddes opp, sier Hoksrud til Byggeindustrien.