<p>Mandag var det gjennomslag for spanske Aldesa og Statens vegvesen i Harstadåstunnelen. Foto: Oda Nødtvedt</p>Det var god stemning da gjennomslaget ble feiret mandag. Foto: Oda NødtvedtMandag var det gjennomslag for spanske Aldesa og Statens vegvesen i Harstadåstunnelen. Foto: Oda Nødtvedt

Aldesa med gjennomslag - nesten et halvt år før skjema

Mandag ble gjennomslagssalven i Harstadåstunnelen avfyrt. Det skjedde ett år etter den første salven ble avfyrt, og nesten et halvt år foran skjema.

Siden i fjor har det blitt fyrt av 499 salver i Harstadåstunnelen, og i dag avfyres salve nummer 500 som markerer sprengningsarbeidet slutt.

Aldesa har hatt solid og god fremdrift gjennom hele prosjektet.

Tunneldrivingen skulle etter planen være ferdig sprengt i løpet av våren 2018. I dag står både hovedtunnelen mellom Seljestad og Sama klare til neste fase av prosjektet, og rømningsveiene ferdigstilles innen kort tid.

- Arbeidet med Harstadåstunnelen har så langt vært en stor suksess for Aldesa. For det første er vi stolte over å være ferdige med tunneldrivingen på rekordtid. For det andre har vi hatt et godt samarbeid med både Statens Vegvesen og med lokale underleverandører underveis. Prosjektet har så langt gått smertefritt, uten verken arbeidsskader eller større utfordringer med fjell- eller vannforhold, sier anleggsleder Ignacio García-Romeu i Aldesa i en melding. 

Aldesa har hovedsakelig benyttet lokale underleverandører i arbeidet med omkjøringsveier og transport av steinmasser.

- Totalt er 157.000 kubikkmeter steinmasse ut av tatt ut av fjellet i hovedløpet og i rømningsveiene siden første salve ble avfyrt 28. september i fjor. Dette tilsvarer om lag 22 700 lastebillass med masse. På det meste har det blitt fraktet nærmere 100 lastebillass med stein om dagen, sier Garcia-Romeu.

I løpet av det siste året har i gjennomsnitt 25 personer jobbet med tunneldrivingen. Fire av disse er spanjoler, og resten kommer fra Norge, Sverige, Finland, og Polen.

Harstadåstunnelen er Aldesas første byggeprosjekt i Norge. Totalentreprenøren håper at prosjektet skal bidra til å sikre nye markedsandeler i Norge.

- Vi ønsker å utvide aktiviteten i Norge, og Harstadåstunnelen gir oss gode forutsetninger til å bidra med ny infrastruktur i andre deler av landet, sier García-Romeu i meldingen.

Nå starter arbeidet med å få på plass kabler, drenering, vann- og frostsikring, elektrisk anlegg, vei og asfaltering. Tunnelen skal etter planen stå ferdig og klar til å ta imot trafikk høsten 2019.

Fakta om sprengningsarbeidet i Harstadåstunnelen

• 500 salver er sprengt

• 10.600 fjellsikringsbolter er satt

• 5.200 m3 sprøytebetong av ulike typer er brukt

•22.700 lastebillass med masse er tatt ut av fjellet

• Til sammen 157.000 faste m3 er tatt ut av fjellet,hvorav 132.000 m3 er på hovedløpet og ca.

25.000 m3 på rømningsveiene.

•Til sammen 250.000 løse m3 er tatt ut av fjellet

•Første salve ble sprengt 28. september 2016

• Siste salve sprenges 16. oktober 2017

• Tunnelen er forsterket med sprøytebetongbuer i endene pga lav overdekning

• Harstadåstunnelen er Aldesas første prosjekt i Norge