Administrerende direktør Anita Hall i MGF snakket om falsk CE-merking under Utleiekonferansen 2014 på Gardermoen.

Advarer mot ulovlige maskiner i Norge

Problemet med importerte anleggsmaskiner og utstyr med falske CE-merkinger og samsvarserklæringer er omfattende, mener Maskingrossisternes Forening.

- Nesten uansett hvor vi tar opp problemstillingen og hvem vi snakker med i bransjen, så er problemet med falsk CE-merking noe de kjenner til. Vi har ingen konkrete tall, men vi snakker trolig om mange tusen ulovlige maskiner som er i bruk i det norske markedet, sier administrerende direktør Anita Hall i Maskingrossistenes Forening (MGF) til Byggeindustrien.

Anita Hall løftet frem problemet i sitt foredrag under Uteleiekonferansen 2014 tirsdag.

CE-merket er det synlige beviset på at en maskin oppfyller kravene som er fastsatt i maskinforskriftene som er harmonisert i EU.

- Den største utfordringen med forfalskingene som foregår, er at det er potensielt farlige maskiner i bruk der ute. En annen konsekvens er selvsagt konkurransevridning i markedet. Koster din maskin flere hundre tusen kroner mer enn konkurrenten sin, så er det klart det gir det store utslag, sier Hall.

Bransjesamarbeid

MGF har tatt initiativ til et bredt bransjesamarbeid med blant andre Maskinentreprenørenes forbund, Norsk Utleieforening, EBA, Arbeidstilsynet og Finans Norge for å komme problemet til livs.

- Vi har hatt diskusjoner i rundt ett år, og en av flere muligheter er å opprette et eget register i Norge. Vi tror det vil være en måte å få kontroll på problemet på, ikke bare med tanke på falsk CE-merking, men også med tanke på de sakkyndige kontrollene, sier Hall.

Hun ønsker også strengere kontroll med de som kontrollerer CE-merkede maskiner i dag. Hall  mener de sakkyndige kontrollørene har lite gjennomslagskraft.

- Dersom en sakkyndig ikke godkjenner maskinen, så er det altfor lett å ringe til en ny så får du godkjenningene på plass likevel. De er veldig mange, og det er har vært lite kontroll av dem, mener Hall.

Ukjent for ERA
European Rental Association-representant og visepresident for fleet management Martin Holmgren i Cramo Group AB, som holdt et foredrag om teknologiutvikling fra et ERA-perspektiv under konferansen, var ikke kjent med problemstillingen Hall og MGF reiste.

- Jeg har ikke hørt snakk om dette i en europeisk sammenheng. Men jeg registrerer den norske bransjens bekymringer, og jeg vil ta det opp i ERA-systemet. For dersom det er slik at vi har et regelverk med sikkerhetskrav og miljøkrav som ikke følges, så er det klart det er et problem, sa Martin Holmgren.