- Det gjenstår imidlertid en del avklaringer før vi kan si at veg blir den endelige løsningen, sier prosjektleder for E6-prosjektet i Gudbrandsdalen, Taale Stensbye i en pressemelding.
– Det ønsker vi blant annet å avklare gjennom en ny reguleringsplanprosess.
Veg hindrer stenging av E6
- Bru er den beste løsningen for jord- og skogeierne i området og var grunnen til at vi i utgangspunktet bygde Perkolo bru. Nå er situasjonen en annen. Brua kan ikke bli bygd før i 2017/18, som betyr at vi må stenge E6 i 4-6 uker under bygginga. Det er lite ønskelig siden det vil føre til ulemper for de flere tusen trafikantene som ferdes på E6 hver dag, sier Stensbye.
Vegen som vurderes skal i tilfelle krysse E6 over Bjørkerusten viltovergang som er bygd sør for der Perkolo bru lå.
Konsekvenser for brukerne
- Det er viktig å ha med seg at dette er en driftsveg som vil ha svært liten trafikk. I perioder vil den ikke en gang være i daglig bruk. Det er først og fremst grunneierne med jordinteresser som får ulemper ved en vegløsning. De vil vi i så fall gi en økonomisk kompensasjon. Vi er allerede i dialog med dem, sier prosjektleder Taale Stensbye.
Den nye vegen kan stå ferdig i løpet av høsten 2017 hvis ny reguleringsplan blir vedtatt neste sommer.
- Nøkkelord
- Bru
- Statens vegvesen
- Anlegg