Viktig informasjonsdeling om ulykker

De mange ulykkene innen bygg og anlegg er en av de største utfordringene i næringen. Det blir jobbet langt mer med HMS nå enn tidligere, men fortsatt blir for mange drept og skadet på jobb. Å dele informasjon i etterkant av en ulykke kan være et av de mest effektive virkemidlene i å hindre at en tilsvarende ulykke skjer igjen.

Det er ofte mange ulike bakenforliggende årsaker når det aller verste skjer - at noen omkommer på jobb. Arbeidstilsynet og de ulike virksomhetene som er involvert i en alvorlig ulykke gjennomfører alltid undersøkelser for å finne ut hvordan dette kunne skje, hvorfor fikk det så alvorlige konsekvenser, hva kunne vært gjort annerledes og hvordan kan vi unngå at tilsvarende ulykke skjer igjen. Som oftest kommer man frem til gode svar på vanskelige spørsmål. Dermed vil aktørene som er en del av de alvorlige ulykkene kunne få viktige innspill rundt hvordan hindre at en lignende ulykke skulle skje igjen, og man kan sette inn konkrete tiltak for å sørge for nettopp dette.

Frem til nå har aktørene vært for lite flinke til å dele denne typen informasjon med hverandre. En ulykke som inntreffer kan selvsagt også inntreffe hos en annen virksomhet i den samme næringen hvor man utfører lignende oppgaver. Nå er man i ferd med å endre på dette og vi ser at informasjonen rundt alvorlige ulykker er opplysninger som deles mellom konkurrerende organisasjoner og virksomheter.

Dette er utvilsomt meget nyttig og vil kunne hindre alvorlige ulykker å inntreffe i fremtiden. Det samles mye nyttig informasjon som flere fortjener innsyn i. Nylig inviterte Skanska inn til et seminar der man gikk nærmere inn på en dødsulykke som inntraff på Skanska-eide Marthinsen & Duvholts prosjekt på Høvik i Bærum i januar i år. Tiltakene man her har gjennomført blir nå informasjon også andre får tilgang til. Nettopp denne typen informasjonsdeling er også noe som tas opp gjennom HMS-charteret mange sentrale virksomheter har undertegnet.

Det er liten tvil om at dette er veien å gå. Dette vil komme hele næringen til gode og vil kunne bli et av de viktigste innspillene i å forbedre en dyster ulykkesstatistikk. Vi håper derfor enda flere velger å gå denne veien – og ikke bare rundt det som omhandler de mest alvorlige ulykkene. Der er også mye nyttig kunnskap å hente fra nestenulykkene.