Salveboring i vestgående løp av Høviktunnelen i januar i 2024. Foto: Bjørn Dokken
Salveboring i vestgående løp av Høviktunnelen i januar i 2024. Foto: Bjørn Dokken

Vegvesenet: Opprettholder fremdrift i Høviktunnelen med god margin

Ett år etter den første tunnelsalva har 640 meter av Høviktunnelen blitt drevet. Ifølge Statens vegvesen holdes fremdriftsplanen for E18-tunnelen med god margin.

Siden ordføreren trykte på utløserknappen for den første salven på Høviktunnelen er det sprengt mer enn 80 salver, noe som innebærer at 279 meter av østgående og 362 meter av vestgående løp på tunnelen er drevet.

I tillegg har Skanska sprengt ut to tverrforbindelser, og det pågår sprenging av det første pumpebassenget i tunnelen.

Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

E18-trafikken i Høviktunnelen

I framtiden vil E18-trafikken gå i den to kilometer lange tunnelens to løp. 

Hvert løp vil få tre felt der ett felt kan bli sambruksfelt for tungbil og kollektiv. To tredjedeler av Høviktunnelen bygges som en del av kontrakten med Skanska på strekningen Strand-Ramstadsletta. 

Resten av tunnelen skal bygges som en del av kontrakten med Skanska på entreprisen mellom Fornebuskrysset og Strand.

Holder framdriften tross utfordringer

– Vi er glade for å kunne konstatere at arbeidet med Høviktunnelen har god framdrift. Det er flere faktorer som gjør arbeidet komplekst og utfordrende. Tunnelen bygges i tettbygd område kloss inntil dagens E18 der 90 000 biler passerer hver dag. Tunnelen går også tett under Drammensbanen. I tillegg skaper krevende berg, og dels stor vannføring i berget, utfordringer. Vi er derfor svært fornøyde med at vår leverandør Skanska per i dag er i rute i forhold til framtidsplanene, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Eirik Sølfest Thomassen, i pressemeldingen.

Prosjektleder for strekningen Strand-Ramstadsletta, Eirik Thomassen. Foto: Dagrunn Husum/Statens vegvesen
Prosjektleder for strekningen Strand-Ramstadsletta, Eirik Thomassen. Foto: Dagrunn Husum/Statens vegvesen

– Vi er glade for å kunne konstatere at arbeidet med Høviktunnelen har god framdrift, forteller Thomassen.

Skanska utfører systematisk injeksjonsarbeid gjennom hele tunnelen for å klare og overholde kravene til innlekkasje, og for å hindre at tunneldrivingen påvirker grunnvanstanden i området. Derfor pumpes sement inn i fjellet før sprenging. 

Elektrisk gravemaskin tar seg av rensk i Høviktunnelen. Foto: Pål August Graff Øverby
Elektrisk gravemaskin tar seg av rensk i Høviktunnelen. Foto: Pål August Graff Øverby

Fire år til åpning

Etter planen vil tunnelarbeidet fra Ramstadsletta-siden foregå helt frem til tidlig vår i 2026. Dette tilsvarer rundt 10 meter ferdig injisert og drevet tunnel i hvert løp per uke. 

Tunneldrivingen på strekningen Fornebukrysset-Strand vil etter planen starte i første halvdel av mars i år. Drivingen av Høviktunnelen fra denne siden starter i midten av april. 

Høviktunnelen planlegges åpnet for trafikk i begge retninger i løpet av 2028.