Byggeleder Tor Iver Steig i Statens vegvesen (t.v) og Mats Eriksson i Soil Mixing Group under arbeidet med å lage myrpeler under riksvei 4-utbyggingen mellom Roa og Gran grense. Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen.

Byggeleder Tor Iver Steig i Statens vegvesen (t.v) og Mats Eriksson i Soil Mixing Group under arbeidet med å lage myrpeler under riksvei 4-utbyggingen mellom Roa og Gran grense. Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen.

Vegvesenet mener de kuttet CO2 ved å vispe 9.000 tonn med sement ned i myra – rådgiver stiller spørsmål om byggherren vet nok til å kalle metoden et klimatiltak

20.000 sementpeler sørger for å stabilisere et myrområde hvor ny riksvei 4 er bygget over. Statens vegvesen hevder metoden kutter CO2-utslipp med mer enn 30 prosent, sammenlignet med tradisjonell veibygging. Miljørådgiver Vegard Ulvan i Rambøll er ikke overbevist og spør seg om byggherren sitter på nok dokumentasjon til å si at tiltaket faktisk reduserer klimagassutslipp.