Vegvesenet: Må sikre 200 tunneler for syv milliarder på seks år

200 tunneler må rehabiliteres før 1. april 2019.

Siden 2007 er rundt 20 tunneler rehabilitert.

– Vi må øke takten betraktelig for å komme i mål før 1. april 2019. Men vi mener vi skal klare det, sier direktør Lars Aksnes i Vegdirektoratet til NTB.

Tunnelforskriften er retningsgivende for Statens vegvesens arbeid med tunnelsikkerhet, og gjelder for tunneler på riksvegnettet som er lenger enn 500 meter.

I Norge finnes det i dag 253 slike tunneler og samlet lengde utgjør 524 kilometer. Rundt 200 av disse må rehabiliteres før 1. april 2019.

Vegvesenet har beregnet at det vil koste om lag syv milliarder kroner å innfri Tunnelsikkerhetsforskriften. Etter det Byggeindustrien kjenner til er det en rekke tunneler som ikke har tilstrekkelig lys, ventilasjonsanlegg eller nødutstyr.

– I de fleste eldre tunnelene er det behov for mindre tiltak for å oppfylle Tunnelsikkerhetsforskriften, mens for noen eldre tunneler er det behov for omfattende tiltak, skriver Statens vegvesen på sine nettsider.

Med bakgrunn i Nasjonal transportplan jobber Statens vegvesen nå med et handlingsprogram for perioden 2014-2017. Dette handlingsprogrammet blir offentliggjort i januar 2014.

Handlingsprogrammet vil gi en oversikt over hvilke tiltak og hvilke tunneler som prioriteres gjennomført i neste fireårsperiode innenfor de rammene som er gitt i meldingen.

- Totalt har Norge 1060 tunneler på riks- og fylkesvegnettet i Norge.

- De aller fleste tunnelene er svært korte.

- Mindre enn halvparten av tunnelene på riks- og fylkesvegnettet er lenger enn 500 meter (484 tunneler).

- Ved inngangen til 2013 var det på riksvegnettet totalt 498 tunneler med en samlet lengde på 578 km.