Det går fram av perspektiv- og stamnettutredninger utarbeidet hos transportetatene og Avinor. Utredningene beskriver behov og muligheter for utvikling i de ulike transportsektorene de kommende 30 årene og skal brukes som grunnlag for Nasjonale transportplan (NTP).
– Det er et stort gap mellom dagens standard og det veinettet vi bør utvikle på sikt, sier fungerende veidirektør Lars Aksnes.
Tallene er usikre, men ønskemålet klart: Et riksveinett der forfallet er fjernet med nesten 2.000 kilometer firefeltsvei, 550 kilometer kollektivfelt, en dobling i gang- og sykkelnettet og der de 195 identifiserte skredpunktene langs norske riksveier, er sikret.
Tog hvert tiende minutt hele dagen og enda oftere i rushtiden, er den nye toghverdagen Jernbaneverket ser for seg i storbytrafikken. Det innebærer dobbeltsporutbygging i de fire største byene, Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.
For å øke godsmengden må en rekke tiltak gjennomføres, blant dem utbygging av lange krysningsspor, og en mer effektiv kobling til det nordiske godsnettet.
– Jernbaneverket har en viktig jobb med godsterminalene, men vi må også ha en rolle i å dytte på for innovasjon og nytenking i bransjen, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.
– De største lufthavnene er helt sentrale. Det er helt nødvendig å sikre kapasiteten ved Oslo, Bergen og Stavanger framover. Det må også investeres i trafikkøkende tiltak i Trondheim, Tromsø og Ålesund, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor.
Oslo lufthavn er navet i norsk luftfart, og en tredje rullebane innen 2030 vil være et helt nødvendig kapasitetsløft, framholder han.
– I framtida vil vi se førerløse lasteskip og omfattende endringer i seilingsmønster som gjør nordområdene enda viktigere. Utfordringen vil først og fremst være på havne- og infrastruktur, sier Slotsvik.
- Nøkkelord
- Anlegg